Létání je jejich vášní i životním stylem. Rozhodli se proto postavit si vlastní ultralight

Hedvika Mašková 2020-12-18 17:30:00

Říká se, že není hezčí pohled na krajinu než z ptačí perspektivy. O tom jsou přesvědčeni i Dušan Šír a Richard Pešina, kteří jsou členy a piloty Klubu Letecké amatérské asociace v Žatci. Létání je pro ně vášní i životním stylem. Svůj koníček se letos na podzim rozhodli povýšit a pustili se do stavby vlastního letadla, a to ručně z několika plechových dílů. K dispozici mají také velmi detailní manuály.

,,S myšlenkou stavby vlastního letadla jsme si pohrávali dlouho. Minimálně rok. Pak jsme se jeli podívat do Brna, kde jsme se společně s instrukturem proletěli v dvoumístném dolnoplošníku ALTO 912 TG. Byla to láska na první pohled,“ popsal pilot Richard Pešina, jak se zrodil nápad sestavit si vlastní letadlo.

Jelikož se nepovažují za úplné amatéry, rozhodli se pro stavebnici ALTO BASIC KIT, neboli stavebnici v rozpadu, která je vhodná pro zkušené stavitele. Sestavovat letoun začali přesně 16. října tohoto roku a jen čtrnáct dní jim trvalo zkompletovat trup. ,,Samotná stavba jde rychle, dokončovací práce jsou horší,“ vysvětlil Dušan Šír a doplnil: ,,Nad sestavováním letadla trávíme v garáži na Letišti Macerka veškerý svůj volný čas. Počítáme, že nám stavba zabere tisíc hodin.“            

Ruční výroba letadel přináší vysokou kvalitu, avšak v každé její části je zařazena kontrola. ,,Při každé stavební fázi musí letoun zkontrolovat odborný dozor – technik z letecké amatérské asociace,“ sdělil Richard Pešina a prozradil, že na jaře 2022 by již mohl samonosný dolnoplošník vzlétnout. Ještě před tím ho ale bude muset zkontrolovat takzvaný ,,zalétávací pilot“, který zjistí, zda letadlo splňuje všechny předpisy a zda se chová, jak má.

ALTO 912 TG, které si pro svůj ,,debut“ Dušan Šír a Richard Pešina vybrali, je certifikovaný ultralight, který se prodává již dlouhá léta. Nabízí ho brněnská firma Directfly. Po kompletním sestavení bude mít letoun délku 6,15 metrů, rozpětí křídel 8,20 metrů a výšku 2,12 metrů. Jeho cestovní rychlost bude 200 km/h. ,,Na plnou nádrž se ve vzduchu udrží pět hodin. Doletět se s ním bude dát zhruba na sever Chorvatska,“ dodal s úsměvem Richard Pešina.

A na kolik vlastně stavebnice letadla vyjde finančně? Ceny se dle nabídky úrovní stavebnice liší. Velkou investicí jsou také elektrické palubní přístroje, které nejsou součástí standardního modelu. Přesnou cenu nám letečtí nadšenci neprozradili, ale prý letoun nebude stát více než lepší automobil kategorie SUV se slušnou výbavou.

Více se o stavbě letadla budou moci zájemci dozvědět na příštím Sletu ultralehkých letadel v Žatci. Klub místní letecké asociace už dokonce ví, kdy se bude jedna z nejnavštěvovanějších akcí regionu konat. Do diáře na rok 2021 si proto můžete již poznamenat datum 19. června.

Komentáře

Nabídky práce

ŘEDITEL/ŘEDITELKA MŠ Peruc

Bližší info na webu obce Peruc. Nástup 1. srpna 2024, přihlášky zasílejte do 17. května 2024.
WWW: https://peruc.cz/
E-mail: podatelna@peruc.cz


ŘEDITEL/ŘEDITELKA ZŠ A MŠ Vilémov

Bližší informace na webu Obce Vilémov u Kadaně.
Tel.: 474398146
WWW: https://www.obec-vilemov.cz/
E-mail: vilemov@obce-cv.cz

Poslední videa

Valentýnský koncert v žateckém divadle rozněžnil i rozpálil

Klavír Jiří Knotte a housle Milan Brouček... Bravo!

Přehrát video
V 1.A ZŠ P. Bezruče v Žatci děti s učitelkou v kroužku probíraly první vysvědčení

Ve středu 31. 1. 24 se rozdávaly pololetní vysvědčení - přesněji Výpisy vysvědčení. Třídní učitelka 1.A Nikola Martinovská si se svými prvňáčky v poslední hodině po předání o tom povídala...

Přehrát video