Majitel papírnictví Petr Vaněk: Svou prací žiji

Soňa Šímová 2021-03-21 08:59:00

CHOMUTOV (soš) — Nemožné ihned, zázraky do tří dnů. I tenhle dovětek by si mohl dát Petr Vaněk na svůj vývěsní štít. Jeho papírnictví na rohu chomutovského náměstí už navštěvují děti jeho prvních zákazníků. Za více než dvacetiletým úspěchem v segmentu, který je okem obyčejného zákazníka tak běžný, že není potřeba mu věnovat více pozornosti, stojí poctivá práce, ochota, vstřícnost a osobní přístup.

„Začalo to v roce 1996, kdy bratr pracoval ve stejném oboru v Praze. Já hrál házenou a pracoval jsem ve VTŽ, později jsem zkusil kariéru pojišťováka, ale to mi nesedělo,“ začíná vyprávění Petr Vaněk. Ten do počátků podnikání vložil své skromné úspory, za které si s bratrem pronajali prostor a nakoupili licenční zboží Disney. Sortiment, který nabízeli na konci dlouhého obchodu v Ruské ulici si lidé oblíbili, a tak se časem rozšířil. Když se pak po změně majitele „tržnice“ nedomluvili na dalších podmínkách, nebylo na co čekat. „Prodejna v rohu náměstí byla tehdy volná, tak jsme do toho šli,“ říká majitel papírnictví. „Dnes u nás nakupují třeba maminky, které k nám samy chodily jako děti. Těší mě, že jsou nám zákazníci věrní a vrací se. Dokonce k nám jezdí i z hodně vzdálených měst a obdivují šíři sortimentu, který nabízíme. Samozřejmě tu máme základ, který se léty nemění, ale každá doba má svoje. Teď je třeba větší poptávka po výtvarných potřebách. Nebo taková papírová blahopřání. Byla doba, kdy měla svůj boom a pak dlouho nic. Teď se lidé zase rádi vrací od SMSek a mailů právě k těmto ručně psaným přáním, které přidají do tašky k dárku,“ usmívá se obchodník. A právě okamžité přizpůsobení se poptávce a vstřícný přístup je jedním z jeho klíčů k úspěchu. „Právě ten osobnější přístup k zákazníkovi, nás odlišuje od anonymních marketů. Známe svoje zboží a umíme lidem poradit. Poslední dva roky jsme byli dokonce i levnější než velké řetězce, podařilo se mi totiž domluvit s dodavateli, abychom měli alespoň stejné ceny. To pro ně bylo dříve nemyslitelné,“ vysvětluje Petr Vaněk s tím, že před koronakrizí zaznamenal postupný nárůst zákazníků. „Když jsem před více než 20 lety hrál házenou v Německu, tak bylo znát, že lidé ty markety až tak nemusí a rádi podpoří drobné živnostníky. Zdá se, že i tady už se tento trend zase vrací, ale jen pomalu.“ Majitel papírnictví se ostatně sám snaží o podporu právě českých firem a velká část zboží k němu tak neputuje přes půl světa. Ne vždy je ale domluva jednoduchá. „Když jsem třeba začínal s KOH­‑I­‑NOOREM, tak jejich obchodní zástupce požadoval, abych tu měl jen jejich firmu. Ale nezaplnili by celý obchod. Nakonec pravidla trochu změnili a teď tu nabízíme kromě běžných pastelek i luxusní sady pro výtvarníky. Pro ty tu máme také třeba kvalitní české barvy od Umton, nebo stojany na malování od české firmy, která je sama vyrábí a je levnější, než některé zahraniční.

Oblíbené jsou i diáře firmy ADK, do kterých si dokoupíte náplň podle potřeby. V současné době nabízím také české respirátory FFP2.“ Další klíč k úspěchu vidí Petr Vaněk v kvalitě nabízeného sortimentu. „Chápu zákazníky, kteří otáčí každou korunu. Neznamená to, že jim nabídneme špatné, ale levné zboží. I v nižší cenové relaci se dají pořídit kvalitní věci. Pastelky, které nemalují, u nás proto nekoupíte,“ říká majitel a dává příklad ze života: „Měli jsme tu jedny takové ukrajinské. Byly sice levnější o nějakých pět korun oproti jiným, ale obchodnímu zástupci jsem řekl, že nechci prodávat zboží se kterým si to dítě zkazí ruku, protože na ně bude muset tlačit. Také mi nabízeli vodovky, které nemalovaly. To tady opravdu prodávat nebudeme. Na druhou stranu stane se, že se kvalita změní v průběhu. Měli jsme tužky, které byly zpočátku dobré a pak najednou začaly vypadávat tuhy při ořezávání. Zákazníci nás na to obvykle upozorní, my to vyzkoušíme a už je pak neberu. Taková firma u mě končí. Chci aby zákazníci byli spokojení a kvalita byla standard.“ Na občasnými výtkami lidí, že si mohou koupit pastelky za dvacet korun, pak už jen krčí rameny. „To je jako srovnávat trabant s mercedesem.

U takto levných pastelek nakonec zjistí, že je neořežou a musí koupit další. Nakonec za ten školní rok zaplatí stejnou cenu, jakou by dali za jedny kvalitní, které dítěti vydrží možná i do další třídy.“ Ostatně pastelky jsou pro odborníka na svém místě, kterým Petr Vaněk je, tématem na dlouhé povídání. „Máme tu i pastelky za 6 nebo 12 tisíc od Faber–Castell. Časem bych je mohl mít jednotlivě a tak by si je mohli výtvarníci lépe vyzkoušet. Jsou to top pastelky, které jsou i vodou roztíratelné. Ale pozor, pro děti je zase vhodná jiná řada, tyhle jsou opravdu pro profesionály.“ Papírnictví Petra Vaňka ale nejsou jen sešity a barvy. S trochou nadsázky se dá říct, že dokáže sehnat skoro cokoliv: „Samozřejmě základ jsou školní a kancelářské potřeby. Nabízíme ale také drobnou elektroniku, drogerii, domácí potřeby, nebo třeba zdravé lahve na pití, ke kterým je možné dokoupit náhradní díly a tak se nemusí vyhazovat. Samozřejmostí je i dárkový sortiment a do firem dodáváme i kancelářský nábytek. Přizpůsobujeme se poptávce, a tak třeba v první vlně pandemie koronaviru jsme sehnali nedostatkové desinfekční gely, pro které si chodily i sestřičky z nemocnice, protože jim anticovid rozežíral ruce. Měli jsme i rukavice, kde nám vyšel vstříc jeden z dlouhodobých dodavatelů. V té době bylo opravdu vidět, jak se dobré vztahy vyplatí. Netýká se to ale jen doby koronavirové. Když od nás třeba školy chtějí sehnat větší houby, nebo velké firmy cokoliv, co není k mání, udělám vždy maximum pro to, abych zboží zajistil. Zákazníci pak ví, že se na mě mohou spolehnout a vrací se. Samozřejmě to platí i pro běžné nakupující. Občas zaslechnu větu „tak já si to objednám na internetu“, což je samozřejmě každého věc a volba, ale pokud to nechají na nás, kolikrát jsme schopni vyjednat lepší cenu a navíc bez poštovného. Nikdy se vám u nás nestane, že vás odbudeme, že něco není skladem. Většinou jsme schopni zajistit objednávku do dvou dní.

I když samozřejmě některé zboží se shání hůř, ale obvykle to déle než týden netrvá.“ Mezi méně tradiční zboží, které v poslední době majitel papírnictví sháněl, byly například žehličky na enkaustiku (výtvarnou techniku využívající vosk, pozn. red.), či bezkontaktní teploměry se sekundovou odezvou. „Ty tu stále mám. A opět ručím za kvalitu. Vím, že se do firem dostaly levné teploměry, které měří s až třístupňovým rozdílem. Ty se ale používají třeba na zjištění teploty železa. Pro účely měření teploty lidí v pandemii jsou nevhodné.“ Koronakrize samozřejmě zasáhla i Petra Vaňka: „Je to špatné. Politici říkají, že nám pomáhají, ale málo. Co se kompenzací týče, tak pomohou, ale stejně už jsem musel sáhnout do úspor. Teď nám pomohlo, že jsme mohli mít 3 týdny otevřeno, ale nepochopím, proč nás opět zavřeli. Například v Polsku má otevřeno asi 70 procent malých obchodů, které odvádí daně v té republice. Markety je u nás neodvádí. Na metry můžeme mít 15 lidí, a když nás otevřeli, tak tu bylo maximálně těch pět lidí najednou, takže se to dalo uhlídat. Je to celé nesmyl. Děti sice mají distanční výuku, ale pořád potřebují papírenské zboží. Tahle situace nás dovedla k tomu, že jsme se rozhodli zavést objednávání přes telefon, aby si mohli zákazníci nakoupit, co potřebují, a my jim to tady buď vydáme, nebo zavezeme. Je to zdlouhavé, složité, ale vychází to z našeho konceptu vždy vyjít zákazníkovi vstříc. Objednávat lze na telefonech 474 651 474 a 604 783 103, e–mailu papir. vanek@seznam. cz nebo na internetových stránkách www. v­‑v. cz. Děkujeme našim zákazníkům, že se k nám vrací, a pomáháme my jim a oni nám.”

Dopad vládních opatření na firmy sleduje majitel papírnictví nejen ze svého oboru, ale protože zároveň vede velkoobchod, nakoukne i do fungování leckterých svých firemních zákazníků. „Je to skutečně boj o přežití. Vláda se ohání kompenzacemi, ale ty často nepokryjí ani nájem, natož pak ještě zdravotní a sociální odvody, platy zaměstnancům, telefony, elektřinu a plyn… Nejsou zákazníci, šetří se na všem. Myslím, že po téhle vlně skončí hodně firem,“ domnívá se Petr Vaněk. Ten po posledních opatřeních uvažoval, zda by nebylo dobré rozšířit sortiment drogerie, která se na rozdíl od papírnického zboží prodávat smí. Nakonec od plánu ale ustoupil a věří, že protipandemická opatření vlády nebudou trvat tak dlouho, aby oblíbený krámek na rohu ulice mohl zase otevřít. „Těšíme se, až se vše uvolní, a přejeme všem štěstí a zdraví,” loučí se majitel chomutovského papírnictví.

Foto: Petr Vaněk uspokojí jak běžné zákazníky, tak ty, kteří hledají něco speciálního. Ať už to jsou kvalitní sady pastelek, či luxusní pera. Foto: Soňa ŠÍMOVÁ

Napsal(a): Soňa Šímová

Komentáře

Nabídky práce

ŘEDITEL/ŘEDITELKA MŠ Peruc

Bližší info na webu obce Peruc. Nástup 1. srpna 2024, přihlášky zasílejte do 17. května 2024.
WWW: https://peruc.cz/
E-mail: podatelna@peruc.cz


ŘEDITEL/ŘEDITELKA ZŠ A MŠ Vilémov

Bližší informace na webu Obce Vilémov u Kadaně.
Tel.: 474398146
WWW: https://www.obec-vilemov.cz/
E-mail: vilemov@obce-cv.cz

Poslední videa

Valentýnský koncert v žateckém divadle rozněžnil i rozpálil

Klavír Jiří Knotte a housle Milan Brouček... Bravo!

Přehrát video
V 1.A ZŠ P. Bezruče v Žatci děti s učitelkou v kroužku probíraly první vysvědčení

Ve středu 31. 1. 24 se rozdávaly pololetní vysvědčení - přesněji Výpisy vysvědčení. Třídní učitelka 1.A Nikola Martinovská si se svými prvňáčky v poslední hodině po předání o tom povídala...

Přehrát video