NĚKOLIK OTÁZEK PRO….ředitele Technické správy města Louny Ladislava Čížka

Lucie Steklá 2018-12-13 13:20:09

Zima o sobě dala koncem listopadu konečně vědět. Posledních několik dní se obyvatelé měst a obcí potýkali hlavně s námrazou. Zeptali jsme se proto jednatele Technické správy (TS) města Loun Ladislava Čížka, jak je společnost na zimu připravena.

Zima letos dorazila později. Kdy musely vozy TS zahájit zimní údržbu?

První zásah jsme provedli v pondělí 19. listopadu, a to pouze lokálně, v oblasti kolem polikliniky a v ulicích Pod Nemocnicí, Rybalkova, Rakovnická, Cítolibská a Vladimirská. Zde se provedl preventivně místní posyp, před poliklinikou i odstranění sněhového poprašku.

Má TS pevně stanovený termín zahájení zimní údržby, odkdy se například drží pohotovost?

Termíny i technologické postupy pro zmírňování závad ve sjízdnosti a schůdnosti komunikací způsobené zimními podmínkami jsou stanoveny v zákoně. Jimi a pokyny „Plánu zimní údržby komunikací v majetku Města Loun” se zimní údržba řídí. Pro účely vyhlášky je zimním obdobím doba od 1. listopadu do 31. března následujícího roku. Připravenost zimní techniky v plném nasazení je pak plánem zimní údržby stanovena od 15. Listopadu a od tohoto data se také drží zvýšená pohotovost našich pracovníků.

Kolik soli, či jiných posypových materiálů, má TS pro letošní zimu připraveno?

Na nastávající zimní sezonu máme ve skladě pod střechou naskladněno 170 tun soli, osmdesát tun písku a 25 tun drceného kameniva.

Bylo nutné dokupovat veškerý materiál, nebo lze použít případné přebytky ze zimy předchozí?

Dokupujeme všechny materiály, i když vždy z minulé zimy nějaký materiál zůstane, před zimním obdobím doplňujeme stavy na předpokládanou spotřebu.

Kolik materiálu se spotřebovalo v zimě 2017/18?

V zimním období 2017 až 2018 se spotřebovalo 108 tun posypové sole, 31 tun písku a čtrnáct tun drceného kameniva

Zimní údržba vyžaduje nasazení pracovních sil, kolik zaměstnanců se na údržbě města podílí?

V základní pohotovosti je technik a dva řidiči, při předpokládaném zhoršení povětrnostní situace se vyhlašuje pohotovost druhého stupně ve složení technik a šest řidičů a nejvyšší pohotovost, tj. 3. stupeň je technik plus šestnáct pracovníků. To jsou řidiči mechanizace i pracovníci na ruční úklid - např. čištění autobusových zastávek, přechodů pro chodce, schodišť a chodníků, kam se mechanizace nedostane. K nim pak po-dle nutnosti a situace, s přihlédnutím na naše momentální možnosti, ještě připojíme až deset dělníků na ruční dočišťování.

Máte spočítáno kolik kilometrů chodníků silnic udržujete?

Komunikace města Loun, tj. Louny s obcemi Brloh a Nečichy, mají celkem 504 720 m2 plochy, což je 70 km chodníků a 58 km vozovek.

Jsou v Lounech místa, kam se technika pro údržbu dostane složitěji nebo vůbec? Jak tam zimní údržba probíhá?

Těchto míst je v Lounech celkem hodně a dost komplikují zimní údržbu. Jedná se o chodníky, které jsou úzké, a ještě několikrát je v nich uprostřed osazen stožár veřejného osvětlení (např. v ulici Dalimilova). Naše nejmenší mechanizace na údržbu chodníků (HOLDER 130 s přední radlicí a sypačem) má průjezdnou šířku jednoho metru a na některých chodnících díky šířce nebo vozidlům, zasahujících při kolmém par-kování do chodníku, zde neprojedou. Jedná se např. o oblast "Skalka", chodníky kolem sídla "dopravní policie" v ulici SNP, chodníky nad Barokním špitálem, kolem č. p. 1944 až 1947 v ulici Štefánikova, ulice Havlíčkova, Prof. Krátkého a okolí, a další. Na tyto úseky pak musí být vyslány pracovníci k ručnímu ošetření.

Kdy vozy TS vyjíždějí. Ještě v průběhu sněžení nebo se vyčkává na jeho skončení. Do kdy pak musí být nejdůležitější komunikace upraveny?

Záleží vždy na situaci a předpovědi počasí. Plán zimní údržby nám ukládá, že doba od zjištění vzniku závady do výjezdu prvních mechanizmů ke zmírnění této závady nesmí být delší než třicet minut v pracovní době a šedesát minut po pracovní době. Komunikace jsou pak v plánu zařazeny do třech pořadí důležitosti a lhůty pro zmírnění závad ve sjízdnosti a schůdnosti místních komunikací jsou u I. pořadí do 4 hodin a u II. pořadí do 12 hodin. III. pořadí je udržováno po skončení ošetření I. a II. pořadí, nejpozději však do 48 hodin. Vznikem závady se rozumí nepředvídatelná změna ve sjízdnosti a schůdnosti přizpůsobené stavu komunikace.

Posyp komunikací by neměl být prováděn na povrchu, kde je vrstva sněhu větší jak 3 cm. Proto se v případě očekávání dlouhodobého sněžení provádí pluhování již v průběhu sněžení a následně se provede zdrsňovací posyp inertními materiály nebo posyp rozmrazovací posypovou solí. Opět záleží na situaci a teplotě. V našich klimatických podmínkách je to o to těžší, že se situace i 4x denně změní od deště, následného náledí, sněžením s následným táním přes den a namrzáním povrchů v noci až po ledovku.

Děkuji za odpovědi.

    Lucie Steklá


Napsal(a): Lucie Steklá

Komentáře

Nabídky práce

ŘEDITEL/ŘEDITELKA MŠ Peruc

Bližší info na webu obce Peruc. Nástup 1. srpna 2024, přihlášky zasílejte do 17. května 2024.
WWW: https://peruc.cz/
E-mail: podatelna@peruc.cz


ŘEDITEL/ŘEDITELKA ZŠ A MŠ Vilémov

Bližší informace na webu Obce Vilémov u Kadaně.
Tel.: 474398146
WWW: https://www.obec-vilemov.cz/
E-mail: vilemov@obce-cv.cz

Poslední videa

Valentýnský koncert v žateckém divadle rozněžnil i rozpálil

Klavír Jiří Knotte a housle Milan Brouček... Bravo!

Přehrát video
V 1.A ZŠ P. Bezruče v Žatci děti s učitelkou v kroužku probíraly první vysvědčení

Ve středu 31. 1. 24 se rozdávaly pololetní vysvědčení - přesněji Výpisy vysvědčení. Třídní učitelka 1.A Nikola Martinovská si se svými prvňáčky v poslední hodině po předání o tom povídala...

Přehrát video