Rozhovor s Vratislavem Pražákem, ředitelem Kontaktního pracoviště Úřadu práce Louny

Pavel Macák 2012-02-19 00:21:00

Přechod agendy vyplácení sociálních dávek z radnic na úřady práce přinesl mnohé komplikace. Jak to proběhlo v Lounech jsme se zeptali Vratislava Pražáka, ředitele lounského pracoviště úřadu práce.

Jak se lounský úřad práce vyrovnal s výplatou sociálních dávek?

Novelou zákona byla agenda nepojistných dávek převedena s platností od 1. ledna 2012 do působnosti Úřadu práce ČR. V průběhu II. poloviny roku 2011 probíhalo vyjednávání s představiteli města Louny o přechodu pracovníků, kteří zajišťovali tuto agendu na městě, a kteří pak od 1. 1. 2012 přecházeli pod úřad práce. V našich podmínkách bylo převedeno devět pracovníků z města Louny a dvě pracovnice z města Postoloprty. Organizačně jsme pak řešili prostory, výpočetní techniku, telefony a atd. Musím kladně hodnotit přístup představitelů města Louny a Postoloprty a to jak starostů, tajemnic a samozřejmě i vedoucích pracovníků odboru sociálních věcí. Výsledkem dobré a vstřícné spolupráce byla dohoda, že na období jednoho roku budou tito pracovníci obsluhovat klienty ve stávajících prostorách, tj. v I. podlaží budovy města v ulici Pod Nemocnicí 2379 v Lounech, v Postoloprtech pak též ve stávajících prostorách na dobu neurčitou, tj. v budově 318 na Mírovém náměstí. Počty pracovníků v Lounech jsme posílili o pracovníky ze státní sociální podpory. Výpočetní techniku jsme připravili již v prosinci minulého roku, neboť celý systém byl postaven tak, jak bylo již uvedeno v mediích, že do 31. 12. 2011 byli klienti obsluhováni podle platných zákonů a od 2. 1. 2012 pak již dle nových podmínek. Ocenil jsem přístup pracovníků, kteří přešli z města a pracovnic, které jsme doplnili, jejich profesionalitu, ochotu a nasazení. Je zásluhou všech pracovnic, že jsme celý proces od přijímání žádostí, zpracování až po odeslání do jednotného výplatního místa zvládli –  i přes problémy v SW aplikaci, které byly též již v mediích citovány.

Kolik žadatelů o sociální dávky bylo vyřízeno v termínu a kolik jich ještě na vyřízení čeká?
Žádosti žadatelů o sociální dávky byly všechny vyřízeny v termínu. Zpracovali jsme a odeslali do jednotného výplatního místa všech 680 žádostí o příspěvek na živobytí, 259 žádostí o doplatek na bydlení. V současné době pracujeme intenzivně na zpracování žádostí na mobilitu, kterých je celkem 670. Pro zdárné vyplacení je nutné zpracovat žádost, vytisknout rozhodnutí tak, aby bylo co nejdříve odesláno a nabylo právní moci. I v této oblasti uděláme vše, aby byly příspěvky odeslány a vyplaceny v termínu.
Museli Vaši zaměstnanci pracovat přesčas, aby žadatele uspokojili v jejich oprávněných nárocích?
Ano, naši pracovnice pracující na agendách hmotné nouze musely pracovat přesčas a to i o sobotách a nedělích. Udělali vše, co bylo v jejich silách, aby příjem žádostí byl bez nervozity, nemuseli jsme požadovat a projednávat přítomnost městské policie, protože jsme jednak přijali organizační opatření a pracovnice viděli za výplatou dávek klienta, který tyto dávky potřebuje! Na druhou stranu jsme se nesetkali s nepatřičným jednáním klientů a mohu z tohoto pohledu potvrdit svůj názor, že lidé v našem regionu jsou slušní a ocenili klientský přístup našich pracovnic.
Je podle Vás převod agendy ze sociálního odboru MěÚ Louny na Váš úřad optimální variantou?
Nemohu hodnotit to, co rozhodli naši zákonodárci. Mohu jen opakovat to, že jsme udělali vše pro to, abychom výplatu zvládli.
Ještě v závěru roku jsme byli ubezpečováni, že přechod výplaty sociálních dávek na Úřad práce je zajištěn. Kde podle Vás nastala chyba?
Máte pravdu v tom, že veřejnost a i zaměstnanci byli ubezpečováni, že přechod výplaty sociálních dávek na Úřad práce ČR je zajištěn. U nás, tak jak jsem již uvedl, jsme zvládli tuto problematiku díky pracovnímu úsilí našich pracovnic, díky nasazení vedoucí referátu nepojistných dávek Lenky Hronkové, která i s některými spolupracovnicemi vypomáhala i na jiných kontaktních pracovištích. Kde se stala chyba? To – jak vyplývá z diskusního vystoupení pana ministra  - bude analyzovat ministerstvo práce a sociálních věcí.

Napsal(a): Pavel Macák

Komentáře

Nabídky práce

ŘEDITEL/ŘEDITELKA MŠ Peruc

Bližší info na webu obce Peruc. Nástup 1. srpna 2024, přihlášky zasílejte do 17. května 2024.
WWW: https://peruc.cz/
E-mail: podatelna@peruc.cz


ŘEDITEL/ŘEDITELKA ZŠ A MŠ Vilémov

Bližší informace na webu Obce Vilémov u Kadaně.
Tel.: 474398146
WWW: https://www.obec-vilemov.cz/
E-mail: vilemov@obce-cv.cz

Poslední videa

Valentýnský koncert v žateckém divadle rozněžnil i rozpálil

Klavír Jiří Knotte a housle Milan Brouček... Bravo!

Přehrát video
V 1.A ZŠ P. Bezruče v Žatci děti s učitelkou v kroužku probíraly první vysvědčení

Ve středu 31. 1. 24 se rozdávaly pololetní vysvědčení - přesněji Výpisy vysvědčení. Třídní učitelka 1.A Nikola Martinovská si se svými prvňáčky v poslední hodině po předání o tom povídala...

Přehrát video