CSG nabízí Legiosu perspektivu

před týdnem  |  Zprávy |   0 komentářů

ilustr-foto-legios-nahledHeavy Machinery Services, nebo Legios Loco? Nepřehledná situace v tradiční lounské vagónce trvá. Kdo je skutečným vlastníkem a jak bude vyřešena insolvence, v níž podnik dluží stovkám věřitelů přes tři miliardy korun? Ze zapeklitého současného stavu může vést relativně snadná cesta: o vagónku veřejně projevil zájem průmyslový holding Czechoslovak Group (CSG).

 

„CSG tímto oznamuje svůj zájem podílet se na dalším fungování a rozvoji společnosti HMS/Legios, neboť se domníváme, že i přes současné problémy se jedná o společnost nejen s dlouhou historií, ale i velkým potenciálem do budoucnosti,“ stojí v prohlášení skupiny CSG, jež je veřejně dostupné v insolvenčním rejstříku.
Nejde o plácnutí do vody. Skupina CSG již v minulosti opakovaně dokázala, že umí postavit na nohy podniky, jež se dostaly do potíží. Asi nejzářnějším příkladem je kopřivnická Tatra: tu získal majitel CSG Jaroslav Strnad spolu s obchodním partnerem Reném Materou v době, když byla v úpadku. Stačilo několik let a Tatra se nadechla k velkému restartu.
Podobně se CSG snaží právě v těchto dnech vdechnout nový život automobilce Avia, když v září v nových výrobních prostorách v Přelouči slavnostně představila model Avia řady D Euro 6 s obchodním názvem Initia a zároveň prezentovala výrobní linku, kde již brzy začne sériová výroba avií. Za zmínku mimo automobilový průmysl stojí též loňský úspěšný vstup do leteckých opraven Job Air Technic.
Legios si zaslouží transparentního vlastníka
Jak dokazují tyto příklady, holding Czechoslovak Group již v minulosti dokázal, že je expertem na záchranné mise. Podniky, do nichž majetkově vstupuje, se skutečně snaží postavit na nohy a k někdejší prosperitě. A co je hlavní, je v této aktivitě úspěšný. To dodává naději i Legiosu, pokud tedy CSG dostane příležitost takovouto záchrannou misi ve vagónce uskutečnit.
Důkazem, že to CSG s Legiosem myslí vážně, dokládá právě veřejně deklarovaný zájem o podnik. K tomuto kroku skupinu motivovaly jednak četné mediální spekulace, jednak ničím nepodložené obavy, že je primárním zájmem skupiny podnik získat a následně uzavřít. Rozhodující byl poté dopis zaměstnanců přímo majiteli Jaroslavu Strnadovi, kde požadovali, aby jim popsal své záměry s vagónkou.
Na to skupina CSG reagovala již zmíněným veřejným prohlášením a jasnou deklarací toho, že jejím primárním zájmem je Legios zachránit a dát tím perspektivu firmě, jejím zaměstnancům i celému regionu, kde je vagónka významným zaměstnavatelem. Kromě toho by tradiční firma, jejíž kořeny sahají až do devatenáctého století, získala v podobě skupiny CSG jasného a transparentního vlastníka a skončily by četné spekulace i nejistota.
Možný scénář se již rýsuje
Kromě toho, že se skupina CSG vyjádřila, že o Legios stojí, deklarovala zároveň, jak by v případě získání vagónky postupovala. Ve skupině CSG již vznikla společnost LOSTR a.s. Jejím úkolem bude v případě realizace kroků k záchraně vagónky Legios jednat o převzetí firmy se všemi zainteresovanými stranami: od insolvenčního správce, všechny dotčené státní orgány až po věřitele. Výsledkem by byl při tomto postupu v první fázi pronájem podniku, ve druhé pak jeho koupě.
Při zvolení této cesty je holding CSG ochoten garantovat vyšší uspokojení pohledávek všech skutečných věřitelů vagónky, než se nabízí při druhé variantě, jež je na stole, tedy reorganizaci podniku. Holding CSG zároveň veřejně deklaroval při záchraně Legiosu společný postup se skupinou Optifin, s níž spoluvlastní například předního světového výrobce vlakových brzd DAKO-CZ a jež je mimo jiné majitelem Tatravagónky Poprad. Potenciální synergie po záchraně Legiosu se tedy přímo nabízejí.
V neposlední řadě by ovšem s transparentním vlastníkem mohla vagónka Legios znovu získat důvěru zákazníků a dodavatelů, která je v současné době těžce zkoušená. Podniku by se otevřela šance na získání nových zakázek, které se při současné konjunktuře v železniční dopravě stále častěji vypisují. Podnik i jeho zaměstnanci by po několika letech nejasností získali novou perspektivu a naději, že Legios půjde ve stopách kopřivnické Tatry.

 

 

Sdílet: Facebook

Tisknout článek

0/5 bodů (0 hlasování)

Komentáře

Doposud nebyl připojen žádný komentář. Buďte první!

Váš komentář

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.

Potvrďte, že nejste robot: