Evidence tržeb: náklady na zřízení byly vysoké, některé restaurace musely zdražit, sedmnáct podnikatelů v hostinské činnosti přerušilo živnost

před šesti měsíci  |  Zprávy |   0 komentářů

eet-louny-nahled Lounsko (lus, caj) Podnikatelé, restauratéři a hoteliéři mají od 1. prosince povinnost používání pokladen elektronické evidence tržeb (EET). Elektronická evidence tržeb spočívá v tom, že je evidována každá platba a zákazník obdrží od obchodníka účtenku s unikátním kódem. Restaurace, rychlá občerstvení a hotely již bezmála dva týdny odesílají finanční správě každou provedenou platbu. Se zavedením systému elektronické evidence tržeb podnikatelé mnohdy přistoupili ke zdražování, někteří se rozhodli ukončit svoji činnost.

 

Například na Lounsku v listopadu požádaly o zrušení živnostenského oprávněné hostinské činnosti dva podnikatelské subjekty. „Dalších sedmnáct podnikatelů požádalo o přerušení živnosti hostinská činnost. Někteří z nich skutečně přerušovali svoji živnost v důsledku zavedení elektronické evidence tržeb,“ uvedla Miroslava Iblová, vedoucí obecního živnostenského úřadu lounského městského úřadu s tím, že to ale nelze prohlásit o všech těchto podnikatelích. „V některých případech šlo o přerušení živnosti z důvodu, že uvedenou živnost již delší dobu neprovozují,“ dodala. Živnostenský úřad nezaznamenal, že by některé restaurace na protest proti EET 1. prosince provozovny uzavřely.
Pořízení všeho potřebného k elektronické evidenci tržeb vyšlo provozovatele v řádech desítek tisíc korun. Když se v květnu z pěší zóny stěhovala jídelna do Hilbertovy ulice, nové prostory již na EET majitelé připravili. „Pořídili jsme pokladnu a vše potřebné, zřídili jsme dvě wifi připojení. Jedno pro zákazníky, druhé je určené pro evidenci,“ hlásí vedení Restaurace Ave Caesar. Zřízení druhého připojení je všeobecně doporučováno, aby se předešlo komplikacím s případným napadením počítačovými hackery. Investice do zřízení EET podnik vyšlo zhruba na padesát tisíc korun. Dvě usměvavé servírky, které denně obslouží desítky lidí, se s novou pokladnou naučily rychle. Její provoz je prý bezproblémový a tisk účtenek rychlý. Restaurace, fungující v době obědů jako bufet, ale musela v návaznosti na změny podražit jídla o patnáct procent. Na novou povinnost se s předstihem připravili také v pivovarské restauraci Na Letňáku v Lounech. Potřebná technika a vše ostatní si i v tomto zařízení vyžádalo vysoké náklady, až sedmdesát tisíc korun. Také minipivovar musel zřídit druhé internetové připojení pouze pro EET. Jen s jedním by v restauraci nevystačili, pokud je podnik plný hostů, a v dnešní době se lidé připojují pomocí mobilu k internetu, systém by se mohl výrazně zpomalit.
K EET se v České republice přihlásilo (stav k 9. hodině v pátek 9. prosince) 39 854 podnikatelských subjektů. „Bohužel není možné rozdělovat přihlášené podnikatelské subjekty k EET dle krajů, okresů či regionů, jelikož evidujeme celkový počet DIČ připojených k systému EET. Pod jedním DIČ může být více provozoven a to po celé zemi,“ uvedla Linda Paterová, vedoucí oddělení odboru komunikace  Generálního finančního ředitelství v Praze. V pátek ráno systém v ostrém provozu evidoval 21,8 milionu odeslaných účtenek, vydal bezmála 53 tisíc autentizačních údajů. „Provoz EET běží plynule, bez problémů. Doba odezvy centrálního systému je v průměru hluboko pod jednou sekundou,“ dodala L. Paterová. Podle jejích slov evidovala v pátek ráno finanční správa 851 oznámení o nevydání účtenky.

 

Sdílet: Facebook

Tisknout článek

0/5 bodů (0 hlasování)

Komentáře

Doposud nebyl připojen žádný komentář. Buďte první!

Váš komentář

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.

Potvrďte, že nejste robot: