Nouzový stav ukázal pravou tvář cestovních kanceláří

Soňa Šímová 2020-04-17 08:39:00

REGION (soš, tz) — Nadělili si pod stromeček zájezd, ale opatření vlády proti koronaviru jejich cestovní plány zcela změnilo. Kdo se nechtěl spoléhat na to, jak se vláda postaví k cestovním kancelářím, musel se smířit se stornem zájezdu a finanční ztrátou. Ti, kteří počkali, by teď mohli získat voucher a dovolenou si vybrat jindy. Jednání cestovních kanceláří ale u mnohých zanechalo hořkou pachuť a nedůvěru.

„Sázela jsem na jistotu a vybrala jsem si jednu z největších cestovních kanceláří v ČR. Na dovolenou na Kanárských ostrovech, která se měla uskutečnit v červnu, jsem šetřila celý rok a nadělila jsem nám ji pod stromeček,“ říká paní Jitka, kterou first minute pro ni a malou dcerku vyšel na více než dvacet tisíc korun. Nyní je jisté, že stejně jako mnozí další nikam neodletí.

„Cestovní kancelář mi nabídla klasické storno s tím, že mi vrátí necelé dva tisíce. Jediná další možnost byla, že bychom nevycestovaly ze zdravotních důvodů; například, že by malá dostala neštovice. V tom případě bych dostala zpět 80 procent. Cestovní kancelář argumentovala tím, že zrušené lety nejsou její problém,“ vysvětluje paní Jitka.

Dovolání a oporu nenašla ani u Asociace cestovních kanceláří (ACK) České republiky. „Současný stav vyvolaný přijatými protiepidemiologickými opatřeními vlády ČR, Ministerstva zdravotnictví ČR a opatřeními jiných zemí je zcela mimořádný. Právní úprava prodeje zájezdů a jejich rušení, včetně podmínek storna, vzniklou situaci vůbec nepředpokládá. To znamená, že žádný předpis v tuto chvíli neříká, kdo má komu ze smlouvy o zájezdu co plnit a v jaké výši. Právníci s ohledem na uvedené doporučují řešit situaci s cestovní kanceláří dohodou, která je jistotou pro obě strany. Cestovní kanceláře proto nyní jako způsob narovnání situace nabízejí vouchery (poukázky) na zájezd, které jsou kryté pro případ úpadku CK, nebo přesun termínu. Obě možnosti jsou jako návrh ke smírnému vyřešení vzniklé situace v souladu s právem a podporuje je také Ministerstvo pro místní rozvoj,“ odpověděla na dotaz Martina Košlíková z ACK ČR.

Minulý týden ale poslanecká sněmovna Parlamentu ČR schválila návrh zákona, který stanoví, že v případě zrušení zájezdu s termínem zahájení od 20. února 2020 do 31. srpna 2020 z důvodu pandemie má cestovní kancelář možnost vydat klientovi poukaz na zájezd. Ten bude moci klient vyčerpat na náhradní termín dovolené.

Rozhodne–li se tedy cestovní kancelář využít tzv. ochranné doby, musí o tom písemně vyrozumět zákazníka a současně mu zaslat poukaz na náhradní zájezd. „Chtěla bych všechny klienty ujistit, že pokud voucher nevyčerpají ani do 31. srpna 2021, cestovní kancelář jim bude povinna celou uhrazenou cenu zájezdu vrátit. Klienti se tedy nemusejí obávat, že o své peníze přijdou, neboť tyto poukazy na náhradní zájezdy jsou zajištěny pro případ úpadku cestovní kanceláře. Toto opatření je nutné udělat, protože by jinak mohlo dojít k masivnímu krachu cestovních kanceláří,“ vysvětluje ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.

Pokud ovšem zákazníci nechtějí nebo nemohou tento zájezd absolvovat, musí jít opět cestou storno poplatků.

V tomto případě pak bude zákazník oprávněn požádat cestovní kancelář o vydání poukazu na zájezd v hodnotě části zaplaceného storno poplatku a přesunout tak svůj zájezd na pozdější dobu.

To se nelíbí paní Janě, která měla s rodinou namířeno do Egypta a za zájezd dala bezmála 50 tisíc korun: „Kdo mi zaručí, že nás příští rok nepošlou na hotel, který bude pro moji invalidní maminku nevyhovující? A co když nedostanu dovolenou na zvolený termín? Chápu současnou situaci, ale raději bych, aby mi cestovní kancelář peníze vrátila a já s nimi mohla naložit dle svých potřeb. Až se situace uklidní, vycestovala bych kam a s jakou cestovní kanceláří chci. Takhle v podstatě obyčejní lidé sponzorují cestovky.“ Nejsou ale jen nespokojení zákazníci. „Na dovolenou jsme jet chtěli a naše cestovní kancelář nám nabídla několik variant. Od odložení termínu po vouchery. Vybrali jsme si a těšíme se, že až tohle všechno skončí, k moři se podíváme. A musím říct, že jednání s naší cestovkou bylo od počátku skvělé a nápomocné,“ zmínil se pan Milan, který měl tento týden balit rodinu na cestu do Egypta.

Spokojení i nespokojení zákazníci cestovních kanceláří se shodnou na jednom. Až budou chtít vyrazit příště, nouzový stav jim přesně ukázal, které cestovní kanceláře využít a které ne.

Napsal(a): Soňa Šímová

Komentáře

Nabídky práce

ŘEDITEL/ŘEDITELKA MŠ Peruc

Bližší info na webu obce Peruc. Nástup 1. srpna 2024, přihlášky zasílejte do 17. května 2024.
WWW: https://peruc.cz/
E-mail: podatelna@peruc.cz


ŘEDITEL/ŘEDITELKA ZŠ A MŠ Vilémov

Bližší informace na webu Obce Vilémov u Kadaně.
Tel.: 474398146
WWW: https://www.obec-vilemov.cz/
E-mail: vilemov@obce-cv.cz

Poslední videa

Valentýnský koncert v žateckém divadle rozněžnil i rozpálil

Klavír Jiří Knotte a housle Milan Brouček... Bravo!

Přehrát video
V 1.A ZŠ P. Bezruče v Žatci děti s učitelkou v kroužku probíraly první vysvědčení

Ve středu 31. 1. 24 se rozdávaly pololetní vysvědčení - přesněji Výpisy vysvědčení. Třídní učitelka 1.A Nikola Martinovská si se svými prvňáčky v poslední hodině po předání o tom povídala...

Přehrát video