Správě železnic se konečně podařilo uzavřít smlouvu se zhotovitelem rozsáhlé rekonstrukce budovy hlavního vlakového nádraží. Veřejnou zakázku vyhrála společnost Chládek & Tintěra za bezmála 99 milionů korun bez DPH. Práce by měly začít letos a trvat by měly zhruba dva roky.
,,Předmětem díla je stavební obnova výpravní budovy železniční stanice Žatec. Odstraněn bude nevyhovující technický stav budovy. Konkrétně se opravné práce budou týkat: opravy střechy, komínů, klempířských a pokrývačských prvků, zastřešení krytého nástupiště, fasády, stavebních úprav WC pro cestující včetně vytvoření WC pro imobilní občany, opravy příslušných vnitřních instalací, řešení vytápění s doplněním plynových kondenzačních kotlů ústředního vytápění a výměnou radiátorů s osazením termostatickými ventily a hlavicemi včetně rozdělovačů topných nákladů s radiovým odečtem, sanace suterénu, dispoziční úpravy pronajímatelných a nově zřizovaných služebních prostor a veřejně přístupných prostor. Rozvody sítí datových a staničního rozhlasu. Osvětlení včetně přístupových cest a nástupiště. Dále pak zřízení bezbariérového přístupu a výtahu. Vybavení veřejně přístupných prostor mobiliářem, informačním a navigačním systémem. Obnova splaškové a dešťové kanalizace. Odstraněna bude rovněž stavba pro dopravu na st. p. č. 6190 o výměře 26 m2 a dřevěný sklad u přístupové rampy,“ píše se ve smlouvě o dílo mezi Správou železnic a společností Chládek & Tintěra, která je uvedená v registru smluv.
Nádražní budova a přilehlý sklad na vlakovém nádraží v Žatci byly v roce 2021 prohlášeny za nemovité kulturní památky. a seznam byly zapsány díky svému specifickému architektonickému výrazu a množstvím dochovaných autentických stavebních konstrukcí. Areál byl postaven v letech 1871 až 1873 inženýrem Josefem Chválou podle typových plánů pro velké stanice. V roce 1902 pak Adolf Schrayer přistavěl k hlavní budově honosné schodiště a restaurační pavilon.
„Žatecké nádraží je jedinečně a celistvě zachovaný soubor drážních budov na trati Buštěhradské dráhy a Plzeňsko-březenské dráhy. Hodnoty areálu odráží funkčnost původního provozu nádraží a jeho dřívější komunikační strukturu. Areál rovněž představuje významný urbanistický prvek. Honosná přístavba schodiště se obrací směrem k Rooseveltově ulici, která představuje reprezentativně koncipovanou městskou třídu spojující dvě ohniska tehdejšího městského života – historické jádro a nádraží na předměstí, kolem kterého se postupně vytvářela průmyslová zóna. Primární hodnoty výpravní budovy jsou nejen v základním architektonickém výrazu, ale rovněž v množství dochovaných autentických nebo druhotně vložených stavebních konstrukcí – historické dlažby, litinové sloupy, zábradlí nástupiště,“ uvádí o stavbě Památkový katalog.
Foto: Správa železnic
Napsal(a): Hedvika Mašková
Bližší info na webu obce Peruc. Nástup 1. srpna 2024, přihlášky zasílejte do 17. května 2024.
WWW: https://peruc.cz/
E-mail: podatelna@peruc.cz
Bližší informace na webu Obce Vilémov u Kadaně.
Tel.: 474398146
WWW: https://www.obec-vilemov.cz/
E-mail: vilemov@obce-cv.cz
Klavír Jiří Knotte a housle Milan Brouček... Bravo!
Přehrát videoVe středu 31. 1. 24 se rozdávaly pololetní vysvědčení - přesněji Výpisy vysvědčení. Třídní učitelka 1.A Nikola Martinovská si se svými prvňáčky v poslední hodině po předání o tom povídala...
Přehrát video