Stávkovat kvůli dvěma procentům je neetické. Stávkovat půjdeme za opravdové a koncepční změny, které zachrání české školství

Lucie Steklá 2019-11-16 08:19:00

Stávky učitelů se ve středu . listopadu ze škol Lounska zúčastnilo gymnázium a speciální základní škola. Ostatní školy, ač třeba souhlasily s požadavky, nestávkovaly a výuka v nich probíhala podle rozvrhu. O důvodech, proč se do stávky učitelé nezapojili, o podmínkách, za nichž by stávkovali i o problémech, které trápí české školství se s námi v rozhovoru podělil učitel druhého stupně ZŠ O. Jaroše v Lounech Petr Kučera.

Vaše škola se stávky nezúčastnila. Proč?

Důvodem neúčasti je pouze nesouhlas s požadavky ČMOS. Stávka upozorňující na platové a organizační problémy českého školství je potřebná a našla by širokou podporu, ale jít do stávky kvůli 1 až 2 procentům nám přijde nejen neetické, ale i naprosto zbytečné a jako promarněná příležitost. Náš pedagogický sbor se dostal do pasti. Když stávkovat nebudeme, budou učitelé zase všem pro smích a vláda bude argumentovat, že za ní učitelé stojí. Když do stávky půjdeme, dáme tím potvrzení odborům, že s jejich dosavadním vyjednáváním a ignorováním palčivějších systémových problémů souhlasíme. Jak je vidět, správné řešení neexistuje. Rozhodli jsme se tedy nakonec, že stávku této formy nepodpoříme.

Rodičům, žákům i veřejnosti jste se rozhodli uvést na pravou míru informace ohledně situace kolem platů i stávky.

Ano. Vydali jsme prohlášení, v němž jsme chtěli napravit lži, nepravdy a zavádějící informace, které se v mediálním prostoru objevují, očerňují učitele a staví je do opozice proti společnosti. Vyjádření je velice obsáhlé, ale právě snaha zjednodušit toto téma v médiích vedla k četným dezinterpretacím.

S růstem platů to není tak, jak uvádí média?

Často bohužel ne, především v případě hlavních zpravodajských relací, které z nedostatku času uvádějí vždy pouze část údajů a tím je zkreslují. Začnu lží, že od roku 2013 stoupl průměrný plat učitele o 60 procent. To je očividná lež. Skutečností je nárůst o 31 procent. Zde se však neuvádí druhý důležitý údaj, a sice že průměrná mzda v ČR za toto období narostla o 27 procent. Tudíž nejde ani tak o navyšování, jako o valorizaci. Již sedmnáct let všechny politické strany před volbami slibují plat pedagogů ve výši 130 procent průměrné mzdy. K této hodnotě se zdaleka neblížíme. Programové prohlášení vlády slibovalo v roce 2017 padesáti procentní nárůst, realitou je v současné době deset procent.

Čím je taková odlišnost výše platů způsobena?

Média a vláda často vytváří průměrný plat učitele ze všech peněz, které na platy posílá, tzn. včetně nenárokových složek, které se často nazývají „peníze na odměny“. Tyto peníze se však ve spoustě případů k učitelům nedostanou. Ředitel školy je z nich po-vinen platit nenadálé výpadky ve financování, suplování apod. Reálně mu na odměny zbude velmi málo. Proto se tolik odbory snažily dostat slibované peníze do tarifního, to znamená jistého platu. Důvodem není to, že by nechtěly odměňovat lepší učitele, jak bývá často interpretováno.

Jak tedy po tomto navýšení bude vypadat plat začínajícího učitele v roce 2020?

Hrubá mzda bude 28 630 korun. Hrubá mzda, což je málokdy zdůrazněno. Čistá 21 790 Kč!!!

Je souvislost mezi platem učitele a dobou, po kterou svoji práci vykonává?

Touto otázkou jste se dostala k tomu, proč je toto téma nejen důležité pro učitele, ale především pro rodiče a lidi žijící v naší společnosti. Co se týče průměrné mzdy učitele, ta činí 64 procent průměrné mzdy lidí s vysokoškolským vzděláním v ČR - nejméně v EU (např. v Polsku 90 procent). Průměrná mzda učitele (36 tisíc) také svoji výškou ukazuje další problém, a to ten, že většina pedagogů je v nejvyšší platové třídě, to jest po 32 letech praxe. Učitelský sbor v ČR je přestárlý. Každým rokem odchází víc a víc těchto pedagogů do důchodu a průměrná mzda se tak bude snižovat a nedostatek učitelů navyšovat.

Lidé volají po mladých učitelích, ti se ale do školství nehrnou…

Máte pravdu. Neustále je slyšet od veřejnosti i odborníků volání po mladých a aktivních učitelích či po větším procentu mužů v českém školství. Jak se toho však může dosáhnout, když i po této obrovské podpoře, kterou neustále vláda inzeruje, si jako například začínající skladník v Kauflandu vyděláte o dva tisíce čistého víc? Čímž nijak neútočím zrovna na skladníky či jiné profese. Narážím na poměr mezi prací, do které může nastoupit každý, kdo má chuť tvrdě pracovat a prací, ke které potřebujete VŠ vzdělání. Jak může ředitel školy ovlivňovat kvalitu výuky Vašich dětí, když neexistuje konkurenční prostředí? Když nemůže na-hradit podprůměrného pedagoga pedagogem novým, protože žádný takový nikde nečeká.

Vláda peníze na platy prý nemá, přitom by se leckde dalo ušetřit…

Argument vlády, že nemá slíbených 5 miliard na postupné navyšování platů a zatraktivnění tohoto povolání, je vyloženě směšný. V situaci, kdy stát dává 5,6 miliard na slevu na jízdném jako dárek pro voliče. V době, kdy vídáme každý ve svém okolí případy mrhání státními penězi. Kdy i my učitelé vidíme, jak nesmyslně se plýtvá v samotném školství. Proč každé dítě obdrží v rámci projektu Mléko do škol „zdarma“ každý týden mléko, o které nemá zájem a které vyhodí do koše? V dnešní době, kdy prospěšnost mléka pro dětský organismus je diskutabilní. Mimochodem mléko, které v plné výši stát zaplatí společnosti ACCOM a jihočeské Madetě? Proč mají učebnice předmětů, které se prakticky nemění, jako třeba fyzika, doložku ministerstva (platnost) jen šest let? Proč nemá každá škola spolehlivou ventilaci jako dnes většina kanceláří, a tím pádem se musí v zimě větrat s otevřenými okny, aby se děti neudusily, což znamená topit do oken? Proč musí každá škola nakupovat sama za nemalé peníze výukové programy, jejichž programátorská úroveň je často až podprůměrná? Jak je možné, že nemá ministerstvo vyjednané multilicence pro všechny školy najednou? A takto bychom mohli pokračovat.

Mají učitelé pro stávku více důvodů, než jen platové podmínky?

Rozhodně ano, bohužel platové podmínky tyto problémy v mediálním prostoru převálcovaly. Tím důvodem jsou naprosto nesystémové, nepedagogické a chaotické změny vyhlášek, které ministerstvo předkládá bez patřičných konzultací s lidmi z terénu i odborníky. Inkluze „po česku“, která prakticky likviduje naše kvalitní speciální školství a velmi silně narušuje práci ve třídách klasických škol, je kapitolou sama o sobě. To, že díky těmto změnám již pedagog prakticky nemá čas na „klasické“ a dobře prospívající děti, které systémem školství proplouvají pouze o své vůli, je známé všem lidem z praxe. Současné novelizace tomu však ještě nasazují korunu.

Můžete uvést příklad?

Konkrétně je to např. Nový způsob financování regionálního školství, kterým se ministr tolik chlubí. Novela vyhlášky 27 školského zákona prakticky dělá jen to, že absolutně odosobňuje školství. Nehledě na to, jaké děti máte ve třídě, z jakého jsou sociálního prostředí apod., budou ředitelé dostávat fixní peníze. Konkrétní příklad? Například asistenti pedagoga. Ti za rok již nebudou propláceni na základě toho, kolik dětí je potřebuje, ale podle toho, kolik má škola tříd. Takže když škole vyjde podle tabulky, že má nárok na čtyři asistenty, dostane je. Když bude mít v pěti ročnících pět inkludovaných dětí, které asistenta potřebují, má jeden žák, jeho rodiče i škola smůlu. Ještě drtivější dopad to má na speciální mateřské školky, které od 1. 1. 2020 také dostanou peníze na tolik asistentů, kolik mají tříd. To je případ i lounské speciální MŠ. Když máte ve třídě čtrnáct postižených dětí, z toho čtyři nízkofunkční autisty, mentálně zaostalé děti, děti s obrnou či Downovým syndromem, a tato novela vám sebere ze třídy tři asistenty, naprosto tím znemožníte jakýkoliv výchovně-vzdělávací proces. Nastalá situace bude pro všechny zúčastněné dokonce nebezpečná. Tato MŠ bude muset minimálně vyhlásit STOP stav.

Výsledek těchto „novinek“ nezní moc pozitivně…

Toto jsou jen konkrétní případy, které se však doopravdy stanou. Trend individualizace a rozdílného přístupu bude nahrazen socialistickým rovným modelem podle ta-bulek bez ohledu na skutečné osoby a jejich potřeby. Současná vláda (stejně tak i vlády minulé) vrší jednu chaotickou novelu za druhou a jen přispívá k destabilizaci české-ho školství, na které doplatí celá společnost.

Za jaké podmínky by se vaše škola ke stávce připojila?

Rád odpovím, ale ještě jednou bych chtěl veřejnost ujistit. Svět není černobílý. To, že nejdeme v současné konstelaci do stávky, není vyjádření podpory vládě, jak informuje pan premiér. Je to vyjádření nesouhlasu s prezentovanými požadavky odborů, které naším jménem vyjednávaly s ministerstvem. A nejen že postupně ustupovaly ze slibovaného navyšování platů, ale naprosto ignorovaly systémové chyby v celém resortu. My nepůjdeme stávkovat za 8+2 či 9+1 procent. My půjdeme stávkovat za opravdové a koncepční změny, které zachrání české školství a umožní mu tak plnit společenskou roli, která mu náleží. V momentě, kdy najdeme podporu pro tyto změny mezi skutečnými učiteli, a nejen úředníky z Prahy, jsme připraveni do stávky vstoupit s či-stým svědomím a s vědomím morálního i etického práva na tento krok.


Napsal(a): Lucie Steklá

Komentáře

Nabídky práce

ŘEDITEL/ŘEDITELKA MŠ Peruc

Bližší info na webu obce Peruc. Nástup 1. srpna 2024, přihlášky zasílejte do 17. května 2024.
WWW: https://peruc.cz/
E-mail: podatelna@peruc.cz


ŘEDITEL/ŘEDITELKA ZŠ A MŠ Vilémov

Bližší informace na webu Obce Vilémov u Kadaně.
Tel.: 474398146
WWW: https://www.obec-vilemov.cz/
E-mail: vilemov@obce-cv.cz

Poslední videa

Valentýnský koncert v žateckém divadle rozněžnil i rozpálil

Klavír Jiří Knotte a housle Milan Brouček... Bravo!

Přehrát video
V 1.A ZŠ P. Bezruče v Žatci děti s učitelkou v kroužku probíraly první vysvědčení

Ve středu 31. 1. 24 se rozdávaly pololetní vysvědčení - přesněji Výpisy vysvědčení. Třídní učitelka 1.A Nikola Martinovská si se svými prvňáčky v poslední hodině po předání o tom povídala...

Přehrát video