Kdo je viníkem 18miliónové pokuty pro Dopravní společnost Ústeckého kraje? Spojenci útočí: Může za to náměstek Komínek

Tomáš Skřipský 2020-05-16 08:30:00

ÚSTECKÝ KRAJ (tz, tos) — Přístup vedení Ústeckého kraje k zajištění dopravní obslužnosti kritizují Spojenci pro kraj, čtyřkoalice politických subjektů JsmePro!, SNK ED, Strana Zelených a TOP 09. Reagují tím na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který vyměřil krajem založené Dopravní společnosti Ústeckého kraje osmnáctimiliónovou pokutu za nezákonné a diskriminační nastavení podmínek při tendrech na nákup autobusů. Za hlavního viníka Spojenci označují chomutovského radního a náměstka hejtmana pro dopravu Jaroslava Komínka. „Náměstek Komínek nejdřív nedbal rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a loni narychlo koupil 71 autobusů Scania, a to až o 202 miliónů bez DPH dráž. A teď pokuta. Spravedlivější by bylo, kdyby těch 18 miliónů uhradil pan náměstek hejtmana osobně a nikoli jím budovaná dopravní společnost,“ řekl k tomu Spojenec David Palán (Zelení), chomutovský zastupitel, který se dříve postavil proti likvidaci ekologické trolejbusové dopravy v Chomutově a Jirkově. Právě komunista Komínek podle Spojenců tehdy prosazoval její náhradu za autobusy na plyn.

S kritikou nešetří ani lounský radní Michal Kučera (TOP 09). „Ústecký kraj si jako jediný v republice založil vlastní dopravní podnik, kterému ovšem na každý ujetý kilometr doplácí přes 47 korun, což je mnohem více než platí jiné kraje soukromým dopravcům vybraným na základě výběrových řízení. K velkým provozním nákladům se připojují diletantské nákupy autobusů od předem vybraných firem. Celé to bohužel připomíná časy neefektivního centrálního řízení ekonomiky, na které část vedení kraje vzpomíná nepochybně s nadšením.“ Spojenci pro kraj prý aktuálně připravují volební program, a to i se zapojením veřejnosti, která své podněty nejen k dopravě může přidávat prostřednictvím formuláře na jejich webových stránkách. „Víme, jak zajistit veřejnou dopravu s menšími náklady a bez pořizování drahých autobusů na dluh. Od lidí bychom se rádi dozvěděl třeba jejich požadavky na dopravní dostupnost v konkrétních lokalitách,“ uzavřel Michal Kučera.

Jaroslav Komínek vyjádření obou zástupců Spojenců pro kraj označil za snahu se před nadcházejícími volbám zviditelnit za každou cenu; a to i v případě, že se budou vyjadřovat k věcem, o kterých nic nevědí a možná si o nich přečetli nějaký článek či pouze jeho titulek. Z jeho obsáhlého vyjádřen vyjímáme:

Autobusy nekupuji já ani kraj, ale jeho příspěvková organizace, Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK) O jejím zřízení rozhodlo krajské zastupitelstvo v červnu 2017 poté, co bylo na spadnutí ukončení smlouvy na dopravní obslužnost se společnost BusLine. Dohodli jsme se s tímto dopravcem, že bude dopravu provozovat ještě do června 2019 a do té doby se na provoz připraví krajský dopravce.

Společnost BusLine však uzavřené smlouvy nedodržela a provoz začala postupně ukončovat již od léta 2018. Vedení společnosti (tehdy již přejmenované na TD BUS) se tlakem, hraničícím s vyhrožováním, snažilo z kraje dostat další finanční prostředky, a když se to nepodařilo, přestávalo fakticky zajišťovat dopravu. Management našeho dopravce odvedl obrovský kus práce, když ve spolupráci s krajem během 14 dnů zajistil dostatek autobusů, aby společnost BusLine nahradil ve dvou regionech. To samé se opakovalo ke konci roku 2018 a vygradovalo to úplným přerušením dopravy ve všech zbývajících oblastech začátkem ledna 2019. DSÚK tak neměla na přípravu dva roky, ale musela začít fungovat s ročním předstihem.

Aby mohla jakákoliv dopravní společnost zajišťovat dopravu, musí mít autobusy. Ty jsme chtěli nejprve pořídit formou operativního leasingu, ale mezi výrobci o to nebyl zájem, takže se nakonec do soutěže nikdo nepřihlásil.

Následně tedy došlo k přepracování podmínek soutěže na otevřené řízení rozdělené do čtyř kategorií autobusů dle jejich kapacity. Ani v tomto případě však nebyl zájem velký, ve dvou částech nebyly podány žádné nabídky, ve dvou pak po jedné nabídce. Z důvodu nesplnění požadavků však museli být oba uchazeči vyloučeni. Jelikož byla DSÚK závislá stále jen na pronajatých autobusech (a to shodou okolností z velké části od spol. TD BUS), rozhodla v souladu se zákonem v částech, kde nedostala žádnou nabídku, o vyhlášení jednacího řízení bez uveřejnění. Následně uzavřela rámcové dohody a kupní smlouvy. Tento způsob byl logický vzhledem k tomu, že bylo potřeba k zabezpečení dopravy pro naše občany mít autobusy — bez nich by to nešlo.

Proti těm se ÚOHS postavil nakonec s jedinou věcí, kterou označil za diskriminační. Tou je požadovaná velikost nádrže na naftu. Překvapivě tak vyhověl námitce společnosti SOR Libchavy, která do svých autobusů ovšem dodává i nádrže větší, než jsme požadovali, a která kupodivu tvrdila, že není schopna dodat požadované autobusy společností DSÚK. Jednalo se o nádrže v hodnotě několika tisíc korun…

Tady vidíte, na jak absurdních základech je celá „kauza“ postavená. Jelikož jsme se s takovým rozhodnutím nemohli smířit, DSÚK podala ke Krajskému soudu v Brně žalobu na rozhodnutí předsedy ÚOHS. O této žalobě doposud nebylo soudem rozhodnuto.

Každý, kdo se zajímá o situaci na dopravním trhu v ČR, musí vidět, jak ÚOHS zasahuje do dopravních soutěží vypisovaných i jinými kraji, a to na základě podnětů od společnosti BusLine nebo s ní spřízněných společností. Fakticky žádný kraj tak není schopen soutěž na dopravce dokončit (viz aktuální soutěže v Libereckém a Pardubickém kraji a nebo tahanice v jiných krajích). Proto jsem opravdu rád, že Ústecký kraj prozřetelně přistoupil v roce 2017 k založení vlastního dopravce. Díky tomu můžeme alespoň jezdit. Přesto jsme se však nevyhnuli nekončící šikaně ze strany ÚOHS při nákupu autobusů. I výše pokuty je neúměrně vysoká oproti všem zvyklostem a svědčí o snaze poškodit DSÚK nebo Ústecký kraj.

K poznámce pana Palána k mému údajnému záměru likvidace trolejbusové dopravy v Chomutově mohu říci, že jsem zastáncem ekologické a udržitelné dopravy. Pokud bychom měli z vlastních prostředků města kupovat nové trolejbusy, nebyla by asi obnova vozů reálná. Předchozí vedení měst Chomutova a Jirkova rozhodla o ukončení trolejbusové dopravy a jejím nahrazení autobusy na CNG. Nám se však podařilo získat pro dopravní podnik dotaci, ze které jsme zafinancovali nákup nových trolejbusů, a tak k náhradě autobusy nemuselo dojít a trolejbusovou dopravu jsme zachránili.

Napsal(a): Tomáš Skřipský

Komentáře

Nabídky práce

ŘEDITEL/ŘEDITELKA MŠ Peruc

Bližší info na webu obce Peruc. Nástup 1. srpna 2024, přihlášky zasílejte do 17. května 2024.
WWW: https://peruc.cz/
E-mail: podatelna@peruc.cz


ŘEDITEL/ŘEDITELKA ZŠ A MŠ Vilémov

Bližší informace na webu Obce Vilémov u Kadaně.
Tel.: 474398146
WWW: https://www.obec-vilemov.cz/
E-mail: vilemov@obce-cv.cz

Poslední videa

Valentýnský koncert v žateckém divadle rozněžnil i rozpálil

Klavír Jiří Knotte a housle Milan Brouček... Bravo!

Přehrát video
V 1.A ZŠ P. Bezruče v Žatci děti s učitelkou v kroužku probíraly první vysvědčení

Ve středu 31. 1. 24 se rozdávaly pololetní vysvědčení - přesněji Výpisy vysvědčení. Třídní učitelka 1.A Nikola Martinovská si se svými prvňáčky v poslední hodině po předání o tom povídala...

Přehrát video