Po dálnici u Chlumčan už od pondělního dopoledne

Lucie Steklá 2023-12-18 04:38:00

Chlumčany, Louny - Dnes dopoledne dojde ke zprovoznění čtyři a půl kilometru dlouhého úseku dálnice Praha - Chomutov u Chlumčan. Nová část dálnice D7 za více než miliardu korun se začala stavět loni v únoru. Stavbě úseku se během té doby nevyhnuly problémy, mezi nimi nálezy hrobů, špatný stav chlumčanského mlýna či spousta vody na okraji Loun.

Stavba se vyznačuje mostní estakádou u Chlumčan a poměrně dlouhým násypem nedaleko Smolnice s výškou až osm metrů nad okolním terénem, který směrem na Louny přechází naopak do zářezu s hloubkou až sedmi a půl metru. Příprava dalších úseků ,,sedmičky“, které jsou již v okrese Kladno, probíhá. ,,Právě jsme zahájili výběrové řízení na zhotovitele stavby D7 MÚK Slaný-západ – Kutrovice. Jejím hlavním smyslem bude přestavba stávající části silnice I/7 o celkové délce 3 350 metrů na plnohodnotnou dálnici o čtyřech pruzích,“ uvedli zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

„Stavba bude kompletně dokončena včetně mimoúrovňové křižovatky Louny-východ nejpozději v srpnu příštího roku,“ uvedl šéf ŘSD Radek Mátl. Srpen 2024 byl původně termín otevření celého úseku, ŘSD se ale se stavební firmou Metrostav Infrastructure dohodla na částečném zprovoznění ještě letos. Projekt spočívá především v přestavbě dnešní dvoupruhové silnice I. třídy (I/7) na čtyřpruhovou dálnici v posunuté stopě. Proto jej ŘSD také označuje jako „D7 Chlumčany, zkapacitnění“. Úsek na východě navazuje na úsek u Sulce, který byl uveden do provozu v roce 2009, na západě se pak napojuje na dálniční obchvat Loun, který byl zprovozněn letos v září. Původní silnice u Chlumčan bude zachována jako obslužná komunikace II. třídy. Budování chomutovské dálnice D7 se má završit v roce 2028 pětikilometrovým úsekem kolem Postoloprt.

,,Zpočátku stavby jsme se potýkali s tím, že se při skrývce ornice u Chlumčan objevil archeologický nález. Našlo se několik hrobů z mladší doby kamenné. Archeologové vše zmapovali a odvezli. Jelikož to bylo hned na začátku prací, žádný dopad na lhůty výstav-by to nemělo,“ popsala Blanka Holá ze společnosti Komovia, která na stavbě D7 u Chlumčan zajišťuje pro ŘSD stavební dozor. Další problémy nastaly při zakládání mostů přes údolí u chlumčanského mlýna. Nové souběžné mosty levého a pravého jízdního pásu dálnice s délkou 180 metrů vyrostly v jeho blízkosti, v průběhu stav-by se musel vzít v potaz špatný stav mlýna. Laicky řečeno, aby se kvůli stavební činnosti v bezprostředním okolí ještě nezhoršil nebo se mlýn dokonce nezřítil.

,,Zhotovitel musel změnit technologii pažení při založení mostních pilířů. Do prostoru mlýna, abychom měli jistotu, se umístily přístroje na měření technické seismicity. Zjišťovaly, zda se budovy chvějí či nechvějí při provádění prací. Pokud by došlo k dosažení limitních hodnot chvění, musely by se práce zastavit a řešit dalšími opatřeními. To se naštěstí nenastalo,“ přiblížila B. Holá. Pod tímto měřením se vyvrtaly piloty a povedlo se mosty založit. Dalším problémy vznikly při vrtání, když pilot narazil na zbytky klenbového náhonu k mlýnu. To se muselo také technicky vyřešit. ,,Zhotovitel musel znásobit stavební kapacity, aby nedošlo k posunutí termínů, aby komplikace při založení obou mostů časově dohnal,“ dodala. Díky technickým opatřením se podařilo vyřešit problém se zvodněným podložím u křižovatky Louny východ.

Chystaný úsek Slaný - Kutrovice má počátek hlavní trasy v kilometru 24,35. Tam se napojuje na předchozí úsek Knovíz - Slaný-západ. Konec úpravy se nachází v km 27,70, kde na něj navazuje úsek D7 Kutrovice – Panenský Týnec.

Stávající silnice I/7 bude během výstavby rozšířena v počátečním úseku (před odklonem do nové stopy u Lotouše) délky 1 810 metrů na směrově dělený čtyřpruh. Poloha nového pravého jízdního pásu ve směru na Louny je umístěna ke stávajícímu tak, že směrové a výškové parametry současné poloviny čtyřpruhu zůstávají za-chovány.

Součástí stavby je pět mostů, z nichž tři budou zcela nové a další dva mosty projdou rekonstrukcí. Kromě toho bude postavena jedna 600 metrů dlouhá protihluková stěna u obce Lotouš, dále zbudovány přeložky inženýrských sítí, doprovodných komunikací, polních cest a dalších souvisejících objektů.

Výstavbu má být zahájena v příštím roce, nová komunikace uvedena do plného provozu v roce 2026. (lus)

Napsal(a): Lucie Steklá

Komentáře

Nabídky práce

ŘEDITEL/ŘEDITELKA ZŠ A MŠ Vilémov

Bližší informace na webu Obce Vilémov u Kadaně.
Tel.: 474398146
WWW: https://www.obec-vilemov.cz/
E-mail: vilemov@obce-cv.cz

Poslední videa

Valentýnský koncert v žateckém divadle rozněžnil i rozpálil

Klavír Jiří Knotte a housle Milan Brouček... Bravo!

Přehrát video
V 1.A ZŠ P. Bezruče v Žatci děti s učitelkou v kroužku probíraly první vysvědčení

Ve středu 31. 1. 24 se rozdávaly pololetní vysvědčení - přesněji Výpisy vysvědčení. Třídní učitelka 1.A Nikola Martinovská si se svými prvňáčky v poslední hodině po předání o tom povídala...

Přehrát video