Oprava auta svépomocí se nevyplácí. Nesnažte se být odborníky, radí v žateckém autoservisu

Hedvika Fajkusová 2018-09-23 05:47:00

Více než dvacet let provozuje svůj vlastní autoservis Milan Tichý. Za ty roky mu prošla rukama řada nejrůznějších aut. Zeptali jsme se ho proto na věci týkající se nejen opravy vozidel, ale také na kvalitu paliva v České republice, budoucnost elektromobilů a aktuální problematiku emisních norem, kvůli nimž například v Německu nepouštějí do větších měst stará naftová auta. Svým názorem přispěl také Milanův kolega Tomáš Hudek.

Dalo by se říci, že práce s auty nebo za volantem je sen každého malého kluka. Byl to i váš dětský sen nebo jste toužil v minulosti vykonávat jinou profesi?

Milan: Určitě. Byl to můj sen od patnácti let. Vyučil jsem se a od té doby jsem dělal jen auta. Pracoval jsem v servisu, pak jsme si pořídili svůj vlastní.

Jaké byly Vaše podnikatelské začátky?

Milan: Já si myslím, že asi stejné jako u každého, kdo poprvé začínal, docela těžké. Sehnat zařízení, prostory,… Všechno stálo peníze, nic jsme neměli. Začínali jsme opravdu od práce v garáži, a až postupem času jsme se dopracovali sem.

Největším problémem byly finance, protože zařízení na auta jsou strašně drahý. Od diagnostik, zvedáků, nářadí,… Měli jsme ale štěstí, že když jsme začínali, tak v autech nebylo ještě tolik elektroniky. Mohli jsme tedy dokupovat všechno postupně.

S jakým problémem se za vámi nejčastěji zákazníci obracejí?

Milan: To se dá těžko říct. Děláme vše od klasických prohlídek před zimou a jarem až po větší opravy. Není nic, co by dominovalo.

Tomáš: Je to nárazové podle období, a podle toho, jestli se lidé chystají na dovolenou. Ale jsou to jak mechanické věci, tak věci týkající se elektroniky. Vesměs všechno.

Jak byste zhodnotil většinu vašich zákazníků. Chodí do autoservisu s každou banalitou nebo až za minutu dvanáct?

Milan: To také záleží… Jsou zde zákazníci, kteří sem jezdí i na výměnu žárovky, ale to není nic špatného. Od toho jsme tady.

Pak jsou zase zákazníci, kteří si takové drobnosti opraví sami a přijedou až s větší opravou.

Kdy v roce máte v autoservisu nejvíce napilno?

Tomáš: Určitě v létě. Útlum je zase v zimě, kolem Vánoc. To je pro autoservisy trochu slabší období.

Milan: Ne, že by nebylo, co dělat. Máme pořád práci, ale je to takové volnější.

Tomáš: Ale každý rok přijde v tomto období nějaká perla. Například minulý rok 24. prosince přišla paní a chtěla opravit auto. Snažili jsme se jí vysvětlit, že v tento den jsme se svými rodinami doma, takže opravdu nebudeme v autoservisu tlouct kladivy. (smích)

Jaké značky vozidel jsou nejporuchovější a naopak, která auta jsou největšími držáky?

Tomáš: Nejporuchovější jsou Francouzi a nejspolehlivější jsou koncernové vozy – Škoda, Audi, Seat, Volkswagen. Je to ale vždy kus od kusu. Všechna auta nejsou úplně stejná. Ale je fakt, že Renaulty, Peugeoty a Citroeny jsou u nás dnes a denně.

Milan: A náhradní díly jsou na ně také dražší. Auta jsou levnější, ale na druhou stranu musejí fabriky někde vydělat. Teď jsme tu zrovna měli takový případ se starým Renaultem. Spočítali jsme opravu vozu a pán řekl, že se mu spíše vyplatí auto zrušit.

Velmi často se v České republice zmiňuje nekvalitní palivo. Jaký máte názor vy?

Milan: Neřekl bych, že to tak je. My dost cestujeme. Jezdíme hodně do Německa, tankujeme tam a řekl bych, že paliva jsou stejná. Na autě není poznat, že by lépe jelo nebo mělo menší spotřebu. Asi se může stát, že někdy někdo někde špatně natankuje, ale nám se to nikdy nestalo. Dokonce i nezávislé testy ukázaly, že kvalita paliv je všude stejná. Neviděl bych v tom problém.  

Ovlivňuje kvalita paliva životnost motoru?

Milan: Tak to určitě. Kdyby bylo palivo nekvalitní, tak to může ovlivnit hrozně moc věcí – vstřikování, filtr pevných částic,… Stává se, že tyto věci odcházejí, ale neřekl bych, že je to nekvalitním palivem. Spíše běžným opotřebením, což je teď dost častý problém, kvůli emisím.  Aby motor déle vydržel, tak je důležitější kvalitní olej. Olejů je hrozně moc druhů a existují obyčejné, levné, které prodávají běžně v supermarketech, a pak jsou kvalitní. To dělá největší rozdíl v motoru.  

Tomáš: A pravidelná výměna oleje.

Když na ulici vidím nové auto, kterému se zakouří z výfuku, znamená to, že je něco v nepořádku?

Milan: Může i nemusí, ale především u naftových aut dochází jednou za čas k regeneraci filtrů pevných částic. Jakmile k ní dochází, tak se může z auta trochu zakouřit. Když se kouří hodně, tak v autě určitě nějaká závada je.  

Nová auta jsou dnes jen samá elektronika. Co si o tom myslíte? Jsou veškerá čidla a senzory zapotřebí? 

Milan: Já si myslím, že ne. Neberu ale věci kolem motoru a převodovky. Tam je to zapotřebí. Když je ale v autě devět řídících jednotek, řídící jednotka na stahování oken a další věci, tak to mi přijde úplně zbytečné.

Jak vidíte budoucnost elektromobilů?

Milan: Já si myslím, že elektřina patří do tramvají a ne do aut. (smích) Mě se to moc nelíbí. Já mám raději klasický benzín nebo naftu. Asi budoucnost mají, ale nevím, jestli jsou elektromobily až tak úsporné a ekologické. Ono je hezké, že mají malou spotřebu, ale co stojí výroba baterek, elektromotorů, a kolik stojí vyrobit elektřina v elektrárnách? Ona ta ekologie je asi úplně jinde. 

V Německu pouštějí do některých měst jen auta s nejnovějšími naftovými motory. Myslíte si, že toto omezení čeká i Českou republiku?

Tomáš: Kéž by…

Milan: Určitě je to dobrý. V Německu to funguje deset let, akorát teď se o tom začalo více mluvit. Když se podíváte na stará auta, jak se z nich kouří, tak určitě do větších měst nepatří. Desetiletá auta už jsou úplně v pořádku s emisemi – mají katalyzátory, filtry pevných částic,… Setkáváme se dokonce s tím, že je mají auta vyndaná. Ty pak ani nebereme do opravy.

V loňském roce se jen v tuzemsku vyprodukovalo téměř 1,5 milionů vozidel. K čemu tolik aut? Už teď není kde zaparkovat.

Milan: To je obchod. Dokud lidé budou kupovat, fabriky budou vyrábět.

Tomáš: Je to hlavně způsobené poptávkou. Dřív to tak nebylo. Dříve tu stálo pár aut, ale dnes, když se podíváte, tak na rodinu průměrně podle studie vychází 2,5 auta. To si myslím, že je opravdu hodně.

Milan: Výroba tolika aut by nebyla špatná, kdyby se auta vyměnila za stará. U nás se hodně vyváží, takže třeba v Německu lidé vyměňují stará auta za novější rychleji. Snad se to dostane i k nám.

Ale je to trochu znát, že se to u nás za poslední roky lepší, ne?

Milan: Určitě je to poznat. Akorát by to mohlo být trochu rychleji. I k nám sem jezdí pořád novější a novější auta. Své zákazníky známe, protože k nám jezdí třeba dvacet let a víme, že za tu dobu vystřídali třeba tři auta.  

Myslíte si, že auta vyráběná u nás, jsou kvalitnější?

Milan: Já si myslím, že je to dnes úplně jedno. Auta dnes stejně vyrábějí linky, roboti a u nich je jen pár lidí. A hlavně, fabriky si svou práci hlídají. Škodovka se vyrábí v sedmi různých zemích, ale manažeři si hlídají kvalitu všude. V tom bych neviděl problém. Jen možná psychický, že si lidé řeknou, že si přeci nebudou kupovat Škodovku vyrobenou na Ukrajině nebo v Polsku.

Tomáš: Lidé se v tomto případě zajímají třeba o pneumatiky. Ale je to fakt úplně jedno.

Za ty roky jste určitě zažil pár komických událostí. Máte nějakou zajímavou příhodu z autoservisu, která může být zveřejněna?

Tomáš: Byl tu jednou za námi pán. To zrovna začali prázdniny. Říkal, že mu klouže spojka, to znamená, že mu nevypíná. Chtěl ji opravit, my jsme mu spočítali cenu a pán řekl, že to opravovat nebude, že jede na dovolenou do Chorvatska, a že auto opraví, až se vrátí. Na to jsem odvětil, že tu cestu auto asi nevydrží. Pán si nedal poradit a dojel jen do Rakouska. Kdyby si nechal udělat spojku a vyjel o tři dny později, mohl si užít klidnou dovolenou.

A nějaká rada na závěr?

Tomáš: Aby se lidé nesnažili být odborníky. Dnes a denně musíme řešit situace, kdy si lidé zkouší nejprve opravit auto svépomocí podle rad, které vyčtou na internetu, a pak ho zavezou k nám.

To je stejné, jako když by mě začalo bolet koleno. Také si ho nerozříznu a neprozkoumám, co za tím stojí, a pak teprve jedu k doktorovi.

Milan: Když tu pak lidé auto nechají, tak se závada hrozně špatně hledá, když půlka věcí je rozebraná nebo vyměněná za jiné díly.

Ještě horší jsou ti zákazníci, co přivezou auto, už se ho snažili opravovat, ale neřeknou nám to! Poté se to dozvíme, až když si pro auto přijdou. 

Napsal(a): Hedvika Fajkusová

Komentáře

Nabídky práce

ŘEDITEL/ŘEDITELKA MŠ Peruc

Bližší info na webu obce Peruc. Nástup 1. srpna 2024, přihlášky zasílejte do 17. května 2024.
WWW: https://peruc.cz/
E-mail: podatelna@peruc.cz


ŘEDITEL/ŘEDITELKA ZŠ A MŠ Vilémov

Bližší informace na webu Obce Vilémov u Kadaně.
Tel.: 474398146
WWW: https://www.obec-vilemov.cz/
E-mail: vilemov@obce-cv.cz

Poslední videa

Valentýnský koncert v žateckém divadle rozněžnil i rozpálil

Klavír Jiří Knotte a housle Milan Brouček... Bravo!

Přehrát video
V 1.A ZŠ P. Bezruče v Žatci děti s učitelkou v kroužku probíraly první vysvědčení

Ve středu 31. 1. 24 se rozdávaly pololetní vysvědčení - přesněji Výpisy vysvědčení. Třídní učitelka 1.A Nikola Martinovská si se svými prvňáčky v poslední hodině po předání o tom povídala...

Přehrát video