Přinášíme rozhovor s Petrem Vlčkem, ředitelem společnosti Legios Loco, který vyšel v časopisu Týden

Aleš Němčický 2018-11-13 10:25:00

Petr Vlček (51) vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze. V čele společnosti Legios Loco stojí od listopadu 2015. Předtím pracoval na řídících postech v řadě dalších firem, například Lumen International nebo CS Cargo.

Vaše společnost vyrábí nákladní železniční vozy. Jak se vyvíjí její produkce v poslední době? 

V posledních letech jdeme stále nahoru. Zvyšujeme počet prodaných vozů, vyvíjíme nové a rozšiřujeme výrobní linky v Nymburce a Horním Slavkově. Loňský rok byl pro nás nejúspěšnější v historii. Výnosy dosáhly 1,8 miliardy korun, letos se dostaneme na 2,2 miliardy. Rekordní byl loni i počet vyrobených a prodaných vozů v počtu 840, přičemž letos porosteme na 1100. To znamená nárůst výroby za poslední čtyři roky o plných 83 procent.

Jaké vůbec máte postavení na trhu?

Dostali jsme se mezi tři nejvýznamnější výrobce nákladních železničních vozů v Evropě. Podařilo se nám najít si místo na trhu a stabilizovat zákaznické portfolio. Naše strategie byla a je relativně jednoduchá – dodávat vozy včas, což není v našem oboru běžné.Také jsme schopni ve velmi krátké době reagovat na požadavky zákazníků, které konkurenti nedokázali uspokojit. Ať už jde o menší množství dodávaných vozů v počtu pěti až padesáti, či různé speciální úpravy.

Nakolik je vaše odvětví specifické oproti ostatním?

I v našem oboru cítím poslední dobou určitou konjunkturu, ale není tak silná jako v jiných odvětvích. Je to dáno například tím, že životnost vozů i jejich obměna je dlouhá. Zkrátka jde o velmi konzervativní trh, na kterém nejsou ekonomické cykly tak markantní.

Vyrábíte více než tisíc vozů ročně. Jak se vám daří při současném celorepublikovém nedostatku pracovníků zajistit potřeby vaší výroby?

Zavedením nových technologií a vytvořením lepších technologických podmínek výroby jsme mohli dát práci více lidem, což je v našem regionu významný stabilizační faktor. Počet zaměstnanců stoupl z 862 v roce 2015 na 985 v polovině letošního roku. Situaci na pracovním trhu přitom každý zná. Ve strojírenství chybí mladí vyučení zaměstnanci, dnešní učiliště nestačí pokrývat poptávku. Navíc je jasné, že se situace v dohledné době nezmění. Proto jsme se již před více než třemi roky začali zajímat o zahraniční zaměstnance. Má to své výhody i nevýhody, ale je nutné se s tím naučit pracovat.

Čím své zaměstnance vedle peněz motivujete?

Vzhledem k tomu, že máme velmi plochou organizační strukturu, mají zaměstnanci velký podíl na denním řízení společnosti a přímé komunikaci se zákazníky a dodavateli. To, že mohou svým nápadem a chováním bezprostředně ovlivňovat výsledky firmy, je pro většinu našich zaměstnanců tak velký benefit, že pro naši společnost rádi pracují a vidí ve firmě svou budoucnost.

A co očekáváte od budoucnosti? Hodláte expandovat například do Ruska, o kterém u nás panuje představa perspektivního trhu?

Máme řadu zajištěných zakázek pro seriózní zahraniční partnery. Obchodně se chceme i nadále věnovat střední a západní Evropě, kde cítíme dostatečný potenciál. O ruský trh nemáme v současné době zájem, a to vzhledem k jinému rozchodu kolejí a jiným požadavkům na kvalitu vozů. Už dnes můžeme říci, že příští rok pro nás bude po obchodní stránce opět úspěšný. Některé linky máme už z větší části vyprodané a jistě bez problémů zvládneme i mírný vzestup výroby.

Neustále se hovoří o čtvrté průmyslové revoluci. Ovlivňuje to nějak i vaši společnost?

Ano, máme vlastní vývojové centrum. Průměrně investujeme do vývoje nových produktů mezi jedním a dvěma procenty ročního obratu. Na vývoji spolupracujeme nejen s významnými vysokými školami, ale i s výzkumnými ústavy v České republice a Německu. Daří se nám vyvíjet vozy „na míru“ ve spolupráci s našimi zákazníky, například s HVLE či Wascosa. Letos jsme rozšířili výrobní portfolio o nové kontejnerové vozy. Jejich výroba probíhá v novém výrobním závodu v Nymburce, kde jsme od polovin loňského roku investovali do nové výrobní linky. Používáme také nanotechnologie, a to ve spolupráci s Technickou univerzitou v Liberci a podobně.

Kdo jsou vůbec vaši typičtí zákazníci?

Jde především o společnosti, které železniční nákladní vozy dále pronajímají. Tyto firmy mají mnohatisícové flotily vozů, a ty na určité období pronajímají koncovým zákazníkům nebo pro ně přímo vykonávají přepravu. Našimi největšími klienty jsou západoevropské společnosti, například Wascosa, GATX, ERR, GTS a další. V posledních letech jsme začali vyrábět vozy také pro slovenské společnosti, což svědčí o tom, že i firmy z našeho regionu budují či omlazují své vozové parky. Největší slovenští zákazníci jsou RTI wagons a Tenutado. Nelze zapomenou ani na našeho jediného českého zákazníka Railco. Zatím se nám bohužel nepodařilo prosadit u ČD Cargo. Český národní dopravce dává přednost zahraničním konkurentům před českým výrobcem.

V areálu společnosti Heavy Machinery Services, kde sídlí v pronájmu i Legios Loco, došlo k policejnímu zásahu. Máte informace, čeho se týkal?

Podle našich informací tato akce souvisí s insolvenčním řízením, které je už pět let vedeno vůči společnosti Heavy Machinery Services u Krajského soudu v Českých Budějovicích. Jsem přesvědčen, že Legios Loco má účetní záznamy a finanční operace v pořádku. Pravidelně jsme auditovaní a kontrolováni finančním úřadem.

Můžete tedy vyloučit, že to na vás bude mít nějaký vliv, neprojeví se to třeba ve výrobě?

Z výše uvedeného vyplývá, že Legios Loco je silná a zdravá firma se zajištěnými zakázkami a rostoucím obratem. A to i přes negativní kampaně a „píár“ aktivity patrně nekalé konkurence, kterým bohužel musíme čelit. Co je ale důležité: celý zásah nemá v žádném případě vliv na naši výrobu a nijak neovlivní plánované přejímky vozů ani jejich kvalitu. Mohu tedy uklidnit naše zaměstnance a obchodní partnery, že se nic nemění a normálně pracujeme dál.

Autor: Aleš Němčický

Aleš Němčický

Komentáře

Nabídky práce

ZEDNÍK

Hledám šikovného zedníka na odstranění obkladů v kuchyni. Pište SMS.
Tel.: 792 269 535

MODELÁŘ - BRIGÁDA

Hledám MODELÁŘE (nejlépe důchodce), který sestaví válečnou loď BISMARCK. Finančně vypomohu.
Tel.: 732 445 149

KUCHAŘKA DO BISTRA

Přijmu kuchařku do bistra. Chomutov.
Tel.: 777 944 816

ELEKTRIKÁŘ

Přijmeme elektrikáře i bez vyhlášky, na jakýkoliv úvazek i brigádně. 
Tel.: 777 167 336

PANÍ NA ÚKLID

Hledáme paní na úklid. Žatec.
Tel.: 605 885 121

Poslední videa

Státní hymna na závěr vzpomínkové akce v Podbořanech

Pietní akt završili společným zpěvem státní hymny ČR.

Přehrát video
Položení věnců k pomníku RA v Podbořanech

Během vzpomínkové akce na náměstí zazpívaly i děti ze ZŠ TGM v Podbořanech...

Přehrát video

Odběr novinek

Aktuality do vaší emailové schránky!

Pro odběr novinek zadejte vaší emailovou adresu:

Textová inzerce

NEMOVITOSTI - PRODEJ

Prodej chaty v Klášterci n/O - Ohřecká Louka 362. Cena 200 tis. - Tel. 606 337 461.

NEMOVITOSTI - PRODEJ

Prodám byt 1+2 ve 4. patře, bez výtahu, v Žatci, Hájkova ulice. Tel: 607 519 241.

Vzpomínky

Bedřich Urban

Dne 24. května vzpomeneme patnáctého smutného výročí úmrtí našeho drahého tatínka a dědečka, pana Bedřicha URBANA z Výsluní. Všem příbuzným, přátelům a známým děkují za tichou vzpomínku dcery Lenka a Eva s rodinami.

Daniela Zelinková

Dne 27. května 2019 vzpomeneme 1. smutné výročí, kdy nás navždy opustila paní Daniela ZELINKOVÁ. Děkuji všem, kteří jste ji znali, za tichou vzpomínku. Přítel Miroslav.

Ing. Jindřich Liška

Dne 21. května 2019 tomu byl rok, kdy nás navždy opustil pan Ing. Jindřich LIŠKA z Chomutova. S úctou a láskou stále vzpomínají Ivana a dcery Simona a Veronika. Děkujeme všem, kteří vzpomenou společně s námi.