Nedílnou součástí Montessori pedagogiky je jasný řád, pořádek a důsledně dodržovaná pravidla

Jarka Cibulková 2018-12-18 13:26:31

Od otevření Montessori klubu, který v Lounech funguje zatím v komunitním režimu, uplynuly již dva měsíce, zašla jsem se proto do „školy“ podívat, abych se zeptala, jak se dětem i učitelkám daří. Společně jsme si povídaly s ředitelkou Základní školy a mateřské školy Montessori Slaný Janou Udatnou (JU), která zaštítila lounský klub, a zástupkyní ředitele Hanou Pšenskou (HP).

Pro ty, kteří o vás ještě v Lounech neslyšeli, co vlastně Montessori pedagogika je?

JU: Montessori pedagogika je pedagogika vstřícná k dětem. Je to způsob vedení dítěte, který se snaží podporovat jeho silné stránky a jeho slabé nezvýrazňovat. Montessori učitelé jsou takoví zahradníci, kteří se starají o tulipány i narcisky a neví, co z nich vyroste. Pedagog je jakýmsi průvodcem ve světě dítěte, nabízí dítěti stále nové podněty a pomáhá mu poznávat a porozumět. Nedílnou součástí Montessori pedagogiky je jasný řád, pořádek a důsledně dodržovaná pravidla. U nás se nikdo nefláká

Jaký je rozdíl mezi Montessori školou a základní školou, kterou všichni dobře známe?

JU: Stejně jako v základní škole i my musíme dodržovat rámcový vzdělávací program. Montessori děti jsou určitě na stejné úrovni jako děti ze základní školy. U nás se už odmalička učí více přemýšlet, co dělají, učí se plánovat si práci, dokončit ji a poté ji vyhodnotit. Děti jsou vedeny k samo-statnosti a odpovědnosti za své jednání. Toto se jim pak hodí na vyšším stupni základní školy.

V Lounech funguje klubík a klub, pro jak staré děti, jsou určeny?

JU: Klubík je vlastně náhradou za mateřskou školu a navštěvují ho děti od tří do šesti let. Klub je určen pro děti raného školního věku, tedy pro prvňáky až třeťáky. Klub s nimi poroste až do deváté třídy.

V září jste představili prostory Montessori klubu, jak se vám vede?

HP: Dobře. Nás baví práce a děti zase baví chodit do školy. Prostory jsou nádherné, což vnímáme jak my, domácí, tak i prakticky všichni návštěvníci, kteří se zde ocitnou. Je tu hezká atmosféra.

Kolik dětí navštěvuje klub a klubík, přibyly nějaké od začátku školního roku?

HP: Nové děti máme. Klubík navštěvuje dvanáct dětí, klub třináct. Od září k nám přišly čtyři děti. Zájem o klubík je velký, ale naše kapacita je vzhledem k jedné učitelce omezena - takže máme momentálně plno.

Jakými aktivitami nyní děti na podzim prošly? Podnikáte s nimi výlety po okolí?

HP: Všechny mimoškolní aktivity jsou bezprostředně propojeny s aktuálně probíranými tématy v rámci vyučování. Klubíkové děti navštívily farmu ve Slavětíně, kde si prohlédly hospodářská zvířata. Dvakrát byly i ve Třtěně, kde hrabaly listí a viděly, jak se oře. V Oboře na statku sbíraly kaštany a předaly je myslivcům pro lesní zvěř. Ve škole trvá projekt „Kde bydlím“, při němž každý lounský školáček zavede své spolužáky ke svému bydlišti. Má to přesah i do výuky, kde školáci rozebírají vztah k svému městu, okolí, rodině. Děti se také zúčastnily Slavnosti plodů v muzeu. Velký projekt jsme uspořádali ke stům letům republiky. Děti si vytvořily svoje lapbooky, ve kterých se věnovaly státním symbolům, hymně, prezidentům. Na to navazovala přednáška dvou žáků klubu o pradědovi, lounském rodáku Antonínu Chloubovi, jež byl známou kulturní osobností. Součástí byly i fotografie Loun z doby první republiky. Děti pak při procházce k lounské vodárně porovnávaly současnost a minulost staveb ve městě. V rámci výtvarné výchovy jsme navštívili keramickou dílnu Kateřiny Pacltové ve Hřivicích, kde si děti připravily výrobky na Vánoce. V rámci hudební výuky a poznávání různých hudebních nástrojů si školáci byli zahrát na pianu na Mírovém náměstí.

Jaké kroky podnikáte k registraci do systému školních zařízení, abyste v září mohli otevřít „oficiálně“?

JU: Znovu je podaná žádost na Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, naším úkolem bude zajistit podklady pro souhlas stavebního úřadu a na to navazující souhlas hygieny.

Jak se děti sžily s Montessori pomůckami?

HP: Velmi dobře. Je radost vidět děti, školáky i předškoláky, jak s nimi pracují. S pomůckami se seznamují postupně, podle výuky. Všechny materiály mají svoji didaktickou posloupnost. Je to hodně o hledání souvislostí.

Jaké jsou prvotní ohlasy od rodičů?

JU: Rodiče jsou spokojení a velmi dobře spolupracují. Děkujeme proto jim všem i našim přátelům, kteří nám při rozjezdu pomáhají.

Jak vás přijala lounská odborná veřejnost?

HP: Snad dobře. Byly jsme se představit na poradě ředitelů škol a školských zařízení. Řada kolegů projevila zájem podívat se k nám do školy. Pozvaly jsme je na den otevře-ných dveří a doufám, že se lépe poznáme a navážeme spolupráci. Máme přece všichni společný cíl - vzdělávat a vychovávat děti a v tom bychom si měli vzájemně fandit.

Zastřešující Základní a mateřská škola Montessori ve Slaném funguje již tři roky, snažíte se je vzít jako vzor?

HP: Velice úzce spolupracujeme. Slánská škola nás podporuje materiálně, finančně a také odborně. Ano, jsou naším velkým vzorem.

Děkuji vám za rozhovor a přeji hodně sil do další práce. Jarka Cibulková


Komentáře

Nabídky práce

ŘEDITEL/ŘEDITELKA MŠ Peruc

Bližší info na webu obce Peruc. Nástup 1. srpna 2024, přihlášky zasílejte do 17. května 2024.
WWW: https://peruc.cz/
E-mail: podatelna@peruc.cz


ŘEDITEL/ŘEDITELKA ZŠ A MŠ Vilémov

Bližší informace na webu Obce Vilémov u Kadaně.
Tel.: 474398146
WWW: https://www.obec-vilemov.cz/
E-mail: vilemov@obce-cv.cz

Poslední videa

Valentýnský koncert v žateckém divadle rozněžnil i rozpálil

Klavír Jiří Knotte a housle Milan Brouček... Bravo!

Přehrát video
V 1.A ZŠ P. Bezruče v Žatci děti s učitelkou v kroužku probíraly první vysvědčení

Ve středu 31. 1. 24 se rozdávaly pololetní vysvědčení - přesněji Výpisy vysvědčení. Třídní učitelka 1.A Nikola Martinovská si se svými prvňáčky v poslední hodině po předání o tom povídala...

Přehrát video