Při pohledu na loutky a dřevěné figurky z dílny amatérského řezbáře Jana Váni nemohou lidé z jeho okolí uvěřit, že se skutečně jedná o jeho práci. Až do svého důchodu totiž neměl s řezbářstvím nic společného. Svůj talent objevil teprve před šesti lety. Svá díla nevyrábí na zakázku, neprodává ani masově nevystavuje. Dělá s nimi radost především sobě, své rodině a známým. Co ho k řezbářství vlastně přivedlo, kde bere inspiraci, jakou největší loutku kdy vyrobil, jaké používá dřevo a co ho kromě řezbářství ještě baví? Dozvíte se v následujícím rozhovoru s Janem Váňou z Postoloprt.
Už jsem šest let v důchodu. Před tím jsem byl jednatelem jedné malé firmy, která prodávala brusivo, a to byl právě počin, proč jsem se pustil do řezbářství.
Šest let.
Ano. Před tím jsem na to neměl čas (smích).
Dřevěné šperky
S řezbářstvím jsem nikdy neměl nic společného. To je na tom zajímavé. Dokonce u mě byla jedna paní, která se mě poté, co viděla mojí práci, zeptala se slzami v očích, jestli jsem se někde nepraštil do hlavy.
Mě všichni znali, ale nikdo nevěděl, že bych se mohl něčemu takovému věnovat.
Ale prodával jsem brusivo a všechno jsem si i vyzkoušel, abych věděl, co vlastně prodávám. Když jsem šel do důchodu, začal jsem vyrábět dřevěné šperky pro manželku i známé. Pak jsem si řekl, že bych mohl vyzkoušet něco jiného.
Loutky. Zajímavé na tom je, že jsem nikdy ve skutečnosti loutku neviděl. Loutku jsem viděl naposledy, když mi bylo deset let a jsem si chodil hrát ke kamarádovi, který měl malé loutkové divadlo.
Podíval jsem se na internet a zkusil jsem vyřezat loutku. Pochopitelně mi to nešlo (smích).
Začal jsem ale tím, že jsem si nakoupil to nejdražší nářadí. A to každému doporučuji!
Ne nejdražší, ale nejlepší. Já si začal kupovat švýcarské nože, kdy jeden stál asi kolem osmi stovek. To bylo možná štěstí začátečníka, protože s touto výbavou se mi dařilo. A pokračoval jsem, pokračoval až doteď.
A to je největší chyba! Hlavně u nožů. Tam je nejdůležitější ostrost. S nekvalitním nářadím se člověk příliš nadře a práci nedokončí, protože ho budou bolet ruce.
Je také důležité naučit se brousit. Já brusivo měl, takže mi nic nescházelo.
Nejsem, protože jsem začal s řezbářstvím až ve svých 65 letech.
To mě mrzí… Měl jsem začít už před čtyřiceti lety. Možná bych se tím i živil.
Vyřezávání z ruky
Ještě takové menší figurky, tomu se říká vyřezávání z ruky. V levé ruce držíte a druhou vyřezáváte. Kdežto na větší loutky jsou stojany, ve kterých máte hlavu připevněnou a vyřezáváte.
Jasně, to už jsou technické věci a já jsem technicky založený člověk, takže nemám problém. Zpočátku jsem pohybové prvky dělal z mědi, mosazi a teď už je většinou vyrábím ze dřeva přesně tak, jak mají správně loutky vypadat.
Musel jsem se naučit šít na stroji (smích).
Jen něco. V Lounech jsem navštěvoval i prodejny s dětským oblečením, které jsem pak přešil podle velikosti loutek. To je přeci jen lepší než šít šaty celé sám.
V poslední době už moc oblékané loutky nedělám. Oblečení rovnou vyřežu a namaluju.
Samozřejmě, barvy musí být nezávadné a ekologické, aby neublížily dětem. Většinou jde o akryl nebo lihové mořidlo. Barvy se různě míchají, ale mám i řadu pigmentů, díky kterým si mohu vytvořit barvu podle sebe. Takovou, která se běžně neprodává.
Třeba různý nestvůry a potvory mě většinou napadnou samy (smích). Ty mám v hlavě (smích). Jinak podle toho, co kde vidím, najdu…
To ne. Ale vytvářel jsem loutku pro principála ochotnického Rádobydivadla Klapý k narozeninám. Tu jsem vytvářel podle fotky. Udělal jsem loutku, jak sedí na židli s notesem a ukazuje prstem. Nebo mám několik loutek dle známých osobností, zpěváků, muzikantů…
Vrcholná práce
Loutky Drákuly a jeho ženy. Bohužel je Drákula opajcovaný, viděl jsem ho na fotce na internetu, kde ho někdo prodával za padesát tisíc. Říkal jsem si, jestli bych ho svedl a zkusil to.
Nejdůležitější jsou na loutce ruce. Jsou strašně složité. Loutkáři říkají, že jestliže se něco na loutce zkazí, musí se udělat alespoň dobře ruce. Já si myslím, že jsem ruce toho Drákuly udělal ještě lépe, než na té fotce.
V tomto případě šlo ale o investiční loutku, umělecké dílo. Lidé si je kupují stejně jako třeba obrazy. Daný loutkář jich prodával více a všechny vypadaly podobně. Má svůj specifický styl, rukopis. Já jsem amatér a žádný určitý styl nemám. Já udělám jednu loutku takovou a druhou makovou (smích).
Ne, většinou jen pro známé. Vyrobil jsem plno loutek pro příbuzné a známé třeba k nějakému výročí.
Musím se ale přiznat, že byla jedna paní, která ke mně jezdila a kupovala si loutky. Má muzeum loutek a hraček. Jinak loutky neprodávám. Nechci lidem, kteří se výrobou loutek živí, vstupovat do revíru.
Ne. Bál bych se toho, že za mnou třeba přišli tři lidé a každý chtěl loutku princezny. Když bych měl dělat dvě princezny za sebou, tak bych se zbláznil. Já vyrobím vždy jen jednu loutku a víc jich nedělám. Každá je originál a více jich prostě nebude.
Vodníka asi metr a půl vysokého. Ten sedí na vantrokách ve Vernerově mlýně v Brlohu u Loun. Zároveň je tam stejně velký čert a čertice s miminkem.
To netrvá moc dlouho, ale přesný čas nevím. Většinou vyřezávám po večerech. To mě baví. Třeba od sedmi do dvanácti.
U jediné loutky, kdy jsem sledoval čas, protože mě zajímalo, za jak dlouho se dá stihnout, byl již zmiňovaný Drákula. Toho jsem vyřezal za 42 hodin. Jeho ženu za 36 hodin. Chtěl jsem vědět, jestli se pán, který loutky nabízel, může prodejem uživit.
Já vyřezávám z lípy. Radši bych ale vyřezával z dubu, který je mnohem pevnější. Ale kdo by to dělal? Když se mě někdo ptá, jestli je loutka z lípy, tak já vždycky odpovím: ,,Bohužel.“. Lípa se používá jen proto, že je měkká a dělají se z ní dobře detaily, kdežto z dubu je to makačka.
U nich je špatná ta pryskyřice, která není jen na kůře, ale i uvnitř dřeva. Ale jde z nich také vyřezávat. Já s jehličnany nepracuju.
Zranění
To se ani neptejte. Já sice prsty mám, ale jeden už to měl na krajíčku. Přeřízl jsem si i šlachu. Mostečtí doktoři to ale zvládli. Od té doby už používám rukavice (smích). Dá se ale říci, že většina z loutek má nějaké moje DNA (smích). V dílně proto nesmí chybět kelímek, kde mám nastřihané náplasti. Jakmile se šmiknu, zalepím a jedu dál.
To nebolí! Nože jsou tak ostrý, že je to jak říznutí skalpelem. Čím dříve se rána zalepí, tím dříve to sroste.
Naopak, ublížím si víc. Myslím si totiž, že už jsem takovej frajer, že už se říznout nemůžu (smích). Dokonce jsem se zvládl říznout i do nohy (smích).
Samozřejmě. Když jsem začínal, tak jsem si sehnal lípu, kterou mám už pět let. Teď mám dřeva tolik, že kdybych ho všechno zpracoval, tak bych se měl skutečně dobře, protože bych tu byl tak do devadesáti.
Mám také topol a vrbu. Když třeba vyřezávám u loutky paži, tak proč bych tam dával lípu? Tam mohu dát cokoli.
Může. V každém případě používám na hlavu lípu, abych mohl vyřezat všechny detaily. Ruce dělám zase z tvrdého dřeva, protože lípa je měkká a prsty by se pak lámaly. Někdy mají loutky prstíky jako sirky. Ruce vyřezávám z buku nebo ořechu. Zkrátka aby byla ruka pevná. Kolikrát třeba i loutka drží něco v ruce.
Dláta a nože. Pak také různé brusné materiály nebo pily. Je toho hodně. Mám i soustruh, na kterém vytáčím třeba podložky pro figurky.
Pracovní postup
Třeba těch figurek vřezávaných v ruce?
Udělám si hranol, třeba 5x5 a délka 15 cm. Pak jsou určité rozměry. Po pas je to třetina, po hlavu třetina a zbytek hlava. Otázkou je, jestli bude mít figurka něco na hlavě, třeba klobouk, tak to se pak musí přidat. Na hranolu si označím střed a třetiny. Pak si vezmu tužku a na dřevo si načrtnu zhruba, kde budou ruce, nohy,… A potom už řežu.
Takovou figurku je možné vyřezat jedním nožem. V případě figurek paňáků ani dlátka moc nepoužívám. Sem tam na dočištění, aby nebylo před barvením dřevo chlupatý. To je pak ošklivý.
Vezmu drátěný kartáček a celou figurku přejedu, aby se chlupy vytratily. Pak třeba použiji smirkový papír v různých zrnitostech, anebo nepoužiju. Záleží, jak chci, aby to vypadalo.
Je to možný. Pak si musíte vymyslet něco jiného (smích). Třeba se mi stane, že uříznu nos, tak ho zarovnám a celý obličej musím posunout, pokud to jde. Stává se mi to ale málokdy.
Zpočátku mi nešly hlavy. Neuměl jsem udělat tvar, aby to vypadalo jako hlava. Pak jsem na chybu přišel a dělal jsem fakt hezký hlavy. Nešlo mi ale potom udělat ošklivou (smích).
Ale jo, líbí se jim. Spíše jsou překvapeni a nevěří, že jsem to vyrobil já. Znají mě, že jsem se takovým věcem nikdy nevěnoval.
To je zajímavé, já taky. U tohohle ne. Nevím, jak je to možný. Musím být ale s prací spokojený na sto procent. Pokud se při práci zaseknu, tak raději počkám do rána a jdu se na to znovu podívat. To spíš dokážete posoudit chybu.
Vystavoval jsem jednou v Postoloprtech v knihovně.
Loutky. V té době jsem ještě paňáky vyřezávané z ruky nedělal, s těmi jsem začal teprve loni.
Máme zahrádku. S manželkou chodíme také rádi do divadla. Teď, když bylo všechno zavřené, tak jsem se řezbářství věnoval opravdu naplno, ale jinak zvládneme za měsíc třeba čtyři divadelní představení.
Děkuji za rozhovor.
Napsal(a): Hedvika Mašková
Pozvání Mirky Farkasové na Štědrý den 24. 12. 2024.
Přehrát videoZlatá neděle 22. 12. se nesla v Žatci ve znamení zpívání koled - v podloubí u Ramon café, tradice, za kterou stojí mj. ŽOK :-)
Přehrát video