KADAŇ (js, tos) — Skončí, aby mohli znovu začít. I tak se dá pojmenovat situace kolem elektrizace trati z Prunéřova do Kadaně za zhruba 440 miliónů korun, která má být hotova do konce ledna. Jen pár týdnů před dokončením se Správa železnic rozhodla prodloužit elektrifikovaný úsek až do zastávky Kadaň předměstí. Práce na natažení trolejí na dalších 600 metrech trati mají začít na jaře. Pikantní na tom je, že zastávka Kadaň předměstí je ve skutečnosti nejblíže centru města a Ústecký kraj i město Kadaň neúspěšně požadovaly její elektrizaci dávno před tím, než byla zahájena modernizace hlavní části trati z Prunéřova.
Jak minulý měsíc informoval server Zdopravy.cz, plány na prodloužení elektrizace vyplývají z dodatku smlouvy s projekční společností Sudop Praha, která připravovala modernizaci z Prunéřova. Sudop má za 3,78 miliónu korun připravit projekt elektrizace až do zastávky Kadaň předměstí. „V tomto úseku proběhne elektrizace tratě s úpravou geometrické polohy koleje, mostních objektů a výstavbou nových nástupištních hran a nového technologického zařízení v příslušném rozsahu,“ uvedla Správa železnic v dodatku. Ten byl podepsán jen několik týdnů před tím, než má být oficiálně dokončena stavba elektrizace do stanice Kadaň.
„Nabízí se tak otázka, proč se bude tento úsek upravovat až poté, co bude dokončena trať z Prunéřova,“ pokládá si řečnický dotaz server Zdopravy. A odpovídá ústy tiskové mluvčí Správy železnic Nely Friebové, která uvedla, že jde o požadavek, který město a kraj vznesly až v průběhu stavby. Město i kraj ale požadovaly elektrizaci až na zastávku Kadaň předměstí dříve, což dokládá například rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2014. V něm se počítalo s penězi na elektrizaci tratě až na předměstí.
Správa železnic poté přišla s jinou verzí, proč se neudělala elektrizace najednou. Důvodem má být to, že se trať nakonec postavila na střídavé napětí. „V původní variantě se stejnosměrnou trakcí ekonomické hodnocení rozšíření úseku neumožňovalo, přestože se v původním záměru o prodloužení až na zastávku Kadaň předměstí uvažovalo. Po změně systému trakčního vedení a díky úspoře v rezervní položce při realizaci stavby vychází ekonomické hodnocení kladně a prodloužení je tedy možno provést,“ uvedla mluvčí Friebová.
Foto: Elektrizovaná trať. Grafika: Správa železnic
Pozvání Mirky Farkasové na Štědrý den 24. 12. 2024.
Přehrát videoZlatá neděle 22. 12. se nesla v Žatci ve znamení zpívání koled - v podloubí u Ramon café, tradice, za kterou stojí mj. ŽOK :-)
Přehrát video