Živé umění není nahraditelné ničím, je přesvědčen ředitel ZUŠ Martin Říhovský

Alla Želinská 2021-05-28 17:06:00

Základní umělecká škola Podbořany byla založena v roce 1949. Od tohoto roku až do současnosti prošla mnohými změnami. Jako řada základních uměleckých škol získala v roce 1993 právní subjektivitu, jejím zřizovatelem je město. V současnosti fungují v podbořanské ZUŠ tři obory – hudební, výtvarný a taneční. Distanční výuka je náročná jak pro klasické vzdělávání, tak i pro to uměleckého směru. Jak se s touto netradiční formou výuky učitelé a žáci sžili, jsme se zeptali ředitele školy Martina Říhovského.

Pane řediteli, jak aktuálně vypadá chod školy?

Od pondělí 12. dubna byla opět umožněna individuální prezenční výuka (1 pedagog, 1 žák). Výuka žáků hromadných oborů pokračovala i nadále distančním způsobem, povoleny byly individuální konzultace. Od 24. května došlo ke změnám u hromadné výuky. Učíme prezenčně všechny žáky včetně hromadných předmětů. V třídách/skupinách nad 10 dětí vyžadujeme čestné prohlášení nebo alespoň sms od rodičů.

Začátkem kalendářního roku vždy startovaly soutěže ZUŠ. Jak je to u vás letos?

Umělecké soutěže na okresních, krajských i státních úrovních byly a jsou pro naší školu výzvou a jsme jejich pravidelnými, mnohdy oceněnými účastníky. Diplomy za umístění našich žáků za posledních několik let máme vystaveny na chodbách školy. V současnosti se kolem soutěží a jejich organizace vše řeší a my na informace čekáme v kontextu aktualizací ministerstev zdravotnictví, školství a pořadatelů.

Jak jste zvládali distanční výuku? Přece jen učit (a učit se) hru na hudební nástroje nebo taneční obor je o dost jiné, než učit počítání…

Výuku v online prostoru přes různé aplikace jsme začali realizovat již na jaře 2020. V současnosti jsme aktualizovali náš vnitřní informační systém školy, připravujeme zcela nové webové stránky. Používáme aplikaci Microsoft Teams pro hromadnou výuku a dle potřeb nebo možností rodičů využíváme další online aplikace: Skype, Messenger, WhatsApp ad. Vyhodnocuji vše průběžně s učiteli a monitoruji efektivitu a také dopady např. u některých žáků, kteří nemají přístup k online výuce. V případě naší ZUŠ se jedná o jednotlivé případy.

Obecně je online výuka velmi zatěžující pro všechny účastníky vzdělávacího procesu, tedy žáky, rodiče i učitele. Všichni pedagogové uměleckých oborů, včetně řady kolegů na jiných ZUŠ či např. dle vyjádření ředitele Pražské konzervatoře pro ČT považují distanční výuku za dočasné náhradní řešení především v praktických a uměleckých disciplínách, neboť řada jevů a uměleckých aktivit se musí korigovat a učit praktickým realizováním, cvičením, nácvikem, korekcemi učitele. Nelze je plnohodnotně nahradit pouze názornými ukázkami na internetu, které slouží žákovi k imitaci doma bez odstranění chyb na místě (např.: tanec, držení houslí, držení rukou na nástroji, postoj, posaz, uvolnění končetin, korekce dýchání, jazykové techniky u dřevěných dechových nástrojů atd., atd., atd.).

Jak moc jste žákům nápomocní?

Snažíme se být maximálně k dispozici rodičům a žákům. U každého pedagoga je nutná velká míra empatie a pochopení domácího prostředí žáka a jeho možností. Dále je nutné respektovat také soukromí rodiny, je-jí prostorové možnosti, potřeby, čas a vytížení rodičů. Může to také (a to oboustranně) narážet např. na ochranu GDPR, kdy je oboustranně nahlíženo přes webkamery do domácností soukromých osob. V malých bytech to může dále narážet na výkon užívacích práv k prostorám bytu. Nese to dále náklady na vybavení, přístup k internetu, ochranu dětí na internetu před patologickými jevy, záškoláctví při online výuce a další a další související problematiky. Domnívám se, že zde má MŠMT skutečně velký prostor k doplnění své metodiky, která tyto oblasti zatím příliš neřeší.

Zvládali výuku všichni žáci, nebo ji někteří přerušili?

Někteří žáci, ale i rodiče vzhledem k penzu online výuky v základní škole, gymnáziu atd. skutečně pociťují extrémní zátěž. Tímto navazuji na předchozí opět příliš neřešenou oblast zátěže dětí elektronickými médii již od útlého věku. Jednoduše řečeno: zatím co ještě před rokem a půl se vedla debata na MŠ MT, jak omezit aktivity dětí na mobilních telefonech, tabletech, noteboocích a s tím související závislosti a psychické poruchy, dnes jsme v „pokrokové” době, která nutí děti již od nejútlejšího věku ovládat technologie, které nemusí vést vždy k rozvoji jejich fyzického a mentálního zdraví. Shrnul bych to slovy: ne každá inovace může být pokrokem.

K vaší otázce: máme celkem štěstí, že většina dětí naší školy je svým způsobem výběrová a zatím se nejeví, že by výuku nezvládala. Jsou však případy, kdy právě tento neosobní kontakt přes obrazovku počítače může vést k řadě nedorozumění, komunikačním zádrhelům. Příklad: online spojení se tzv. „seká” a učitel neví, zda žák příslušnou hudební pasáž odehrál bezchybně, či nikoliv. Nelze pak objektivně vyhodnotit chybu nebo její odstranění, atd.

Studium na ZUŠ dle metodiky ministra Plagy je nepovinné, tudíž žák se online výuky účastnit nemusí. Jak se na to díváte?

Je to velmi nerovná situace ZUŠ oproti jiným školám. Jsme v tomto více zranitelní a o to více musíme dbát a prohlubovat zájem u žáka o vzdělávání. Žák může také ukončit studium, ovšem příští školní rok by musel vykonat opět přijímací zkoušku, pokud chce pokračovat. To je zase poměrná nerovnost vůči žákům a rodičům. V tomto směru pan Plaga vydal „metodiku”, která je svým způsobem pro ZUŠky ďábelsky nebezpečná.

Rozdávali jste pololetní vysvědčení? Podle čeho jste žáky hodnotili?

Dle metodiky MŠMT vydáme vysvědčení až v okamžiku návratu dětí do škol. Hodnocení v pololetí jsme jim sdělili ústně, telefonicky nebo v rámci online výuky. Hodnotí každý učitel pokud možno s přihlédnutím k žákovým domácím podmínkám online výuky, která není plnohodnotnou náhradou výuky ve škole, kde zodpovídá za podmínky realizace výuky (v tomto případě zejména technické a hygienické) výhradně škola.

Jak moc epidemie ovlivnila akce pořádané ZUŠkou?

Zásadně. Žádné se nekonají. Měli jsme pouze dvě možnosti, kdy byla uvolněna na pár dní opatření, 29. 6. 2020 KONCERT absolventů v Lubenci a 18. 12. 2020 VÝSTAVA prací žáků výtvarného oboru v kostele Božího Spasitele v Podbořanech. V ostatních případech bylo vše striktně uzavřeno nebo počet diváků byl povolen tak nízký a hygienická opatření tak přísná, že by akce byly bezpředmětné. Další možností prezentace je online prostor. Naše učitelka výtvarné výchovy využívá Facebook.

Pořádáte online akce, například koncerty?

Online koncerty neděláme, přesto, že je to nyní zřejmě v určité módě, shodli jsme se s kolegy, že další aktivita, která povede k prohlubování online sledování všech aktérů vzdělávání, nepřispěje nikomu k jejich duševnímu i fyzickému zdraví, a že živé umění není nahraditelné ničím.

Osobně sleduji jako mnohaletý člen hudebního divadla vývoj např. na pražské divadel-ní scéně a považuji online představení herců a hudebníků za zoufalý pokus přežívat v těžké době. Navíc nesdílený osobní zážitek s publikem v hledišti či nesdílená atmosféra uměleckého prožitku s herci, aplaus, přídavky, standing ovation popírá samotnou podstatu živého divadla s historickými kořeny ve starověkém Řecku...

Jak je to na ZUŠ se školným? Vím, že jste vyšli rodičům vstříc...

Díky finanční podpoře města Podbořany a možnostem rozpočtu školy jsme mohli poskytnout na půl roku bezplatně všem žákům vzdělávání v ZUŠ Podbořany a uhradit náklady na úplatu za vzdělávání a úplatu za vypůjčené hudební nástroje z jiných zdrojů. Uvedené prostředky tedy nebyly hrazeny v II. pololetí školního roku 2020 / 21 zákonnými zástupci nezletilých žáků a zletilými žáky, nýbrž byly uhrazeny z rezervního fondu školy (posíleného hospodářským výsledkem z roku 2020), případně z příspěvku zřizovatele na provoz. Město a škola touto úlevou pro rodiče a děti tak reagovaly na dlouhotrvající obtížnou situaci v distanční výuce, která má své dopady na všechny školy v zemi.

Pomohla vám v této těžké době Asociace ZUŠ? Jste jejím členem?

Členem AZUŠ od 2. března 2021 nejsme. Za poplatek, který jsme dlouhá léta hradili za právní služby a ochranu asociace, jsme poslední rok a půl dostávali mírně řečeno nedostatek informací nebo z právního hlediska neúplné a nepodepsané právní výklady. Využíváme tedy dlouhodobě jiných právních služeb, pomoci a podpory, která je pružná, věcná a rychlá. Pandemie odkryla skutečný výkon AZUŠ.

Jak v poslední době vypadal chod školy? Pomohly vám třeba zkušenosti z podzimu či loňského jara?

Určitě ano. Myslím, že celkově jsme překonali řadu technických překážek (práce s on-line aplikacemi atd.). Komunikujeme s žáky a rodiči za podmínek, které nám metodicky „doporučilo” MŠMT. Distanční výuka: synchronní, asynchronní, online, offline. Všechny její kombinace jsou možné. Je-li to správně, nechť dopady vyhodnotí samotné MŠ MT, Česká školní inspekce nebo veřejnost.

Nenastal škole odliv studentů, když nebylo jisté, zda se letos vrátíte k prezenční výuce?

Zatím jsme dopad nepocítili, ale myslím, že pokud bychom učili dlouhodobě distančně např. od září 2021 (tedy již 3. školní rok), tak problémy, domnívám se, určitě vzniknou a úplně všem školám bez rozdílu.

Pokud se rodiče rozhodli na druhé polo-letí své dítě z důvodů distanční výuky odhlásit, může pak stejný žák pokračovat v následujícím školním roce?

Automaticky nikoliv. Žák je povinen pak vykonat „opět” talentovou přijímací zkoušku.

Jaké plány máte pro nejbližší budoucnost?

Pro letní období prázdnin připravujeme pro děti a mládež z Podbořan a jejich okolí dva turnusy „Letního příměstského uměleckého tábora“, který bude mimo stravného a cestovného pro naše žáky zdarma a pro nové uchazeče o studium na naší škole rovněž zdarma. S pedagogy školy na tento příměstský tábor společně připravujeme řadu praktických uměleckých aktivit, výletů a několik vystoupení a výstav.

Více informací o táboře zájemci najdou na WEBU ZUŠ Podbořany a plakátovacích plochách Podbořanska. Chceme mít vše nachystáno tak, abychom jen akce spustili. Rozhodující je samozřejmě predikce a nařízení ministerstev zdravotnictví a školství.

Děkuji za rozhovor.

Alla Želinská

Komentáře

Nabídky práce

ŘEDITEL/ŘEDITELKA MŠ Peruc

Bližší info na webu obce Peruc. Nástup 1. srpna 2024, přihlášky zasílejte do 17. května 2024.
WWW: https://peruc.cz/
E-mail: podatelna@peruc.cz


ŘEDITEL/ŘEDITELKA ZŠ A MŠ Vilémov

Bližší informace na webu Obce Vilémov u Kadaně.
Tel.: 474398146
WWW: https://www.obec-vilemov.cz/
E-mail: vilemov@obce-cv.cz

Poslední videa

Valentýnský koncert v žateckém divadle rozněžnil i rozpálil

Klavír Jiří Knotte a housle Milan Brouček... Bravo!

Přehrát video
V 1.A ZŠ P. Bezruče v Žatci děti s učitelkou v kroužku probíraly první vysvědčení

Ve středu 31. 1. 24 se rozdávaly pololetní vysvědčení - přesněji Výpisy vysvědčení. Třídní učitelka 1.A Nikola Martinovská si se svými prvňáčky v poslední hodině po předání o tom povídala...

Přehrát video