Práce na studii proveditelnosti trati, která má cestu do Prahy zkrátit na třicet minut, začne ještě letos, v provozu by mohla být v roce 2035.
Přímé vlakové spojení z Loun či Žatce do Prahy? Zatím ne, ale v budoucnu by to mohlo být možné. Správa železnic představila zástupcům města Louny projekt vysokorychlostní tratě (VRT), která by do Loun měla odbočovat z vysokorychlostního koridoru mezi Prahou a Drážďany. Práce na studii proveditelnosti mají začít ještě letos.
Připravovaná vysokorychlostní železnice výrazně zkrátí jízdní dobu mezi Prahou a Louny. Cestující mezi těmito městy stráví ve vlaku v současnosti průměrně dvě hodiny. Po spuštění odbočné tratě bude možné tuto trasu absolvovat za zhruba půl hodiny. Podle ředitele odboru přípravy vysokorychlostních tratí Martina Švehlíka bude přiblížení města k metropoli dalším impulsem pro rozvoj regionu. „Dobrá dostupnost Prahy veřejnou dopravou umožní zvýšení mobility místních a může pomoci do Loun přivést nové obyvatele. VRT také zatraktivní region pro investory, kteří vyžadují kvalitní infrastrukturu nejen pro přepravu zboží, ale také pro své zaměstnance,“ řekl. Nové traťové spojení má nabídnou rychlý přesun mezi Prahou, Ústím nad Labem a Drážďany. Úsek Nová Ves - Louny - Most má měřit pětašedesát kilometrů a vlaky po něm mají jezdit maximální rychlostí 250 km/hodinu. Provoz na trati mají zajišťovat osobní vysokorychlostní vlaky, osobní vlaky tažené lokomotivou rychlostí 200 až 230 km/h a potencionálně nákladní vlaky. Předpoklad uvedení do provozu je v roce 2035. ,,Vybudování vysokorychlostních tratí naprosto změní uvažování o veřejné dopravě. Výrazné zkrácení dojezdových časů má pomoci například udržet obyvatelstvo ve vylidňujících se regionech, přivést investory a obec-ně zatraktivnit napojené části republiky,“ řekl šéf Správy železnic Jiří Svoboda.
V prezentaci se Správa železnic zaměřila na obecné přínosy projektu VRT pro republiku i samotný region. K těm patří například stimulace hospodářského růstu, ekologický provoz železniční dopravy nebo sbližování regionů s ekonomickými centry ČR. Představila také dosavadní postup příprav vysokorychlostní tratě Praha - Ústí nad Labem - Drážďany, ze které bude trať na Louny a Most odbočovat. „Budoucí VRT Poohří vnímám jako jedinečnou příležitost nejen pro město Louny, ale celý region. Vítám, že Správa železnic již od fáze studie proveditelnosti stojí o dialog se samosprávami,” řekl starosta města Louny Pavel Janda.
Práce na studii proveditelnosti, která prověří veškeré aspekty připravované tratě, budou zahájeny ještě letos. Projektanti v rámci studie také posoudí, zda by nová železnice měla sloužit pouze osobní nebo i nákladní dopravě. Spuštění provozu na nové trati do Loun a Mostu očekává Správa železnic v roce 2035.
Napsal(a): Lucie Steklá
Pozvání Mirky Farkasové na Štědrý den 24. 12. 2024.
Přehrát videoZlatá neděle 22. 12. se nesla v Žatci ve znamení zpívání koled - v podloubí u Ramon café, tradice, za kterou stojí mj. ŽOK :-)
Přehrát video