Louny jsou bezpečným městem, významným pomocníkem je kamerový dohledový systém, říká místostarosta Pavel Csonka

Lucie Steklá 2025-03-03 22:44:00

Pavel Csonka je místostarostou města Louny dva roky a dva měsíce, ke dni vydání rozhovoru to je 857 dní. Místostarosta je zodpovědný za gesci bezpečnost a doprava a pověřen řízením Městské policie Louny. Zeptali jsme se ho na otázky související s bezpečností ve městě, jak uplynulý čas a nastavené cíle ve své funkci hodnotí, co považuje za priority v bezpečnosti města a jakou největší změnu by chtěl v Lounech do konce svého současného mandátu vidět.


V radě jste si rozdělili před dvěma lety gesce, Vy, pane místostarosto, zodpovídáte za bezpečnost a dopra-vu. Ve svém volebním programu jste sliboval stovky parkovacích míst do roka. Kolik jste jich občanům a tu-ristům za ty dva roky opravdu otev-řel?

Ano, v rámci rozdělení gescí v Radě města jsem převzal odpovědnost za dopravu a bezpečnost. Jisté je, že to jsou gesce, které jsou občanům nejvíc na očích.

V rámci programu jsme deklarovali, že se budeme zasazovat o vytváření parkovacích míst v našem městě. Měli jsme vytipovány určité lokality, kde skutečně lze navyšovat parkovací mís-ta, buď stavební úpravou či změnou dopravního řešení. Proto jsme vytvo-řili i pracovní skupinu pro novou kon-cepci parkování a vyzvali i veřejnost pro podněty s možností navýšení par-kovacích kapacit. Ve spolupráci s úředníky jsme vytipovaná místa zadali do procesu realizace.

Jako první akci se podařilo vytvořit zhruba osmnáct míst v prostorách autobusového nádraží po dohodě s BUS Com. Čtyři nová místa jsou u Policie ČR DI Louny.

V současnosti již máme hotovou projektovou dokumentaci k výstavbě zhruba třiceti tří míst za bývalým kulturákem, osmnáct míst v ulici Skupova změnou podélného stání na kol-mé. Ulice Štefánikova za prodejnou Říha, kde jsou souběžné dva chodníky, dojde ke změně podélného stání na šikmé stavební úpravou bude vytvořeno 41 parkovacích míst, z toho 24 šik-mých a sedmnáct podélných, tři budou vyhrazená parkovací stání pro ZTP. Ulice Zahradní opět změnou z podélného na kolmé parkování dojde k vytvoření 29 parkovacích stání, z toho tři podélné a 26 kolmých, z toho dvě vyhrazená parkovací stání pro osoby s omezenou schopností pohybu. V ulici Lucemburků nově vznikne devatenáct míst.

Další projektová dokumentace řeší stávající komunikaci a přilehlý chodník u parkové plochy v ulici Husova u hlavního vlakového nádraží Louny. Jedná se o výstavbu nových parkovacích stání pro autobusy podél chodníku při vjezdu do ulice, parkovací stání u výpravní budovy, dvou autobusových zastávek MA a šikmých stání pro OA. Bude zrealizováno 13 šik-mých parkovacích stání, čtyři kolmá parkovací stání z toho jedno pro ZTP, jedno parkovací stání vymezené pro taxislužby a další dvě označena jako K+R a dvě vyhrazená stání pro autobusy. To jsou další desítky parkovacích stání navíc.

Jako velký projekt s navýšením parkovací kapacity je Suzdalské náměstí vybudování okružní křižovatky a cca sto nových parkovacích míst. Jednání s Ústeckým krajem – vlastníkem komunikace již probíhají a Město Louny má do letošního rozpočtu peníze na PD alokovány. Předpoklad realizace, ale odhaduji až na rok 2026/2027. Tato investiční akce významně pomůže s parkováním u centra města a v návazném projektu chceme i zajistit doprav-ní obslužnost kolem vysokých panelových domů před ZŠ Přemyslovců.

Říká se, v nouzi potkáš Csonku. Vy jste si vzal bezpečnost za svou. Jak kloubíte podnikání na otevírání zámků a dveří s funkcí na radnici? Vidí vás občané rádi, nejsou překvapení? ... Prý odbíháte i z radnice, to se děje i uprostřed jednání, když Vám někdo zavolá, že je v nouzi?

Ano, mám živnost na zámečnickou pohotovost – otevírání zámků. S činností na radnici toto lze kloubit. V době mého mandátu je prioritou výkon funkce místostarosty. Mám dva šikovné syny, kteří mne v době, kdy jsem na radnici velice dobře zastoupí. Jedná se o velice nepravidelný výkon činnosti. Někdy třeba týden nikdo tuto službu nepotřebuje a někdy se stane, že jsou i dva až tři výjezdy za 24 hodin. Tyto pohotovostní výjezdy bývají zpravidla buď brzy ráno, nebo k večeru, když se lidi vrací z práce, ale také i v noci.

Pokud se někdo dostane do nouze jako je ohrožení zdraví či zavřené děcko v bytě a nikdo jiný v Lounech není, tak se stalo, že jsem musel těm lidem pomoci i přes den. Takových případů je ale v řádu jednotek za rok. Při plánovaných jednáních se nikdy nestalo, že bych odbíhal v jejich průběhu - mám vypnutý zvuk telefonu a za další to nepovažuji za profesionální.

V bezpečnosti se toho za dva roky moc nezměnilo, statistiky kriminality spíš rostou, strážníci v ulicích vidět nejsou. Jak s tímhle pohnete? Dá se něco vůbec udělat za dva roky do voleb?

Co se týká bezpečnosti ve městě a statistik... Statistiky je pouze hra čísel a záleží, co se do statistik vše dává. Na-příklad novelizací trestního zákoníku se přestupková škoda posunula z pěti tisíc korun až na deset tisíc korun, tedy škoda nižší než nikoli nepatrná. Každý rok dostáváme do Rady města bezpečnostní analýzu, která se neliší od minulých let a to i přes to, že čím dál víc lidí nerespektuje zásady pravidel chování. Tedy bezpečnostní situace se nezhoršuje. Co nás jako i jiná města trápí, je zhoršující situace ve věci dodržování zásad veřejného pořádku. Tím mám na mysli vytváření nepořádku u odpadních nádob. Dále narušování občanského soužití veřejného pořádku na místech před nočními podniky.

Na druhou stranu musím konstatovat, že v porovnání s jinými městy jsou Louny městem bezpečným. V Lounech si vůbec nedovedu představit, že bychom neměli Městskou policii, která je velmi často v případě mimořádných událostí na místě jako první. Pokud někdo říká, že strážníci nejsou vidět, tak s tím nemůžu souhlasit. Personální stav strážníků je nastaven tak, že jak přes den, tak i přes noc máme dvě dvoučlenné hlídky. Ty vyjíždí na oznámení občanů, kterých je víc než dost a nestane se, že by na oznámení nepřijeli. Pokud nemohou přijet z důvodu, že jsou na jiném zákroku, informují Policii ČR. Strážníci MP zajišťují ze zákona především záležitosti veřejného pořádku a to od přestupků proti občanskému soužití, rušení nočního klidu, dopravy, kontroly majetku města, nepořádku u kontejnerů a mnoho dalších . Zde musím říci, že i kompetence strážníků jsou omezeny a dány zákonem. Problém vidím ve vymožitelnosti dodržování veřejného pořád-ku. Představy, že strážník může někoho „zadržet„ kromě omezení osobní svobody dané zákonem, je bohužel mylná.

Jako významný pomocník je městský kamerový dohledový systém, který jsme modernizovali a navýšili počet kamerových bodů. Z toho důvodu jsme navýšili i stav dohledových pracovníků. Závěrem lze říci, že z tohoto hlediska se maximálně snažíme proti-právní jednání eliminovat. Představa, že zrovna v Lounech nebude trestná činnost nebo přestupky by byla báječná, ale nereálná. Vše je pouze v lidech a vše začíná v rodinách ve výchově.

Co se týká počtu strážníků ve městě, tak je hlavně o penězích, ale také o lidských zdrojích. Pokud se zastupitelstvo rozhodne navýšit počet strážníků, abychom měli místo dvou hlídek například tři nebo čtyři hlídky denně v nepřetržitém provozu, tak je třeba na-výšit rozpočet řádově až o desítky milionů korun. O to méně poté bude na rozvojové investiční akce a opravy majetku. Navíc najít vhodné uchazeče na pozici strážníka není také jednoduché, navíc řada mladých lidí nepovažuje toto povolání za atraktivní. Na druhou stranu je problém u řady mladých uchazečů aby splnili podmínky bezúhonnosti a fyzické i psychické zdatnosti.

Nemůže nepřijít otázka na ucpané centrum v dopravních špičkách, na uzavírky, kterých bylo za poslední dva roky víc než kdy jindy. Jak tohle můžete řešit a vyřešit? Pomohlo za-vedení jednosměrného provozu?

Dá se říci, že již minimálně tři volební období se vedení města zabývalo narůstající hustotou dopravy ve městě a to zejména v centru. Počet vozidel v Lounech extrémně narostl a z toho důvodu postupně dochází k nedostatku parkovacích míst a snižování plynulosti a bezpečnosti dopravy.

V prosinci 2024 jsme nechali změřit průjezdnost v centru města a zjistili jsme, že od deváté hodiny ranní do čtvrté hodiny odpolední vjelo na Mírové náměstí přes 2 800 vozidel. Situace se s obousměrným provozem se v pracovní dny stávala až neúnosná vytvářením ucpávek v ulici Hilberova a Žatecká. Proto jsme nechali zpracovat odborný projekt dopravním inženýrem, který měl jako zadání situaci v centru města zklidnit zjednosměrněním a vhodným dopravním značením. Tuto změnu dopravního režimu jsme spustili až od 2. ledna letošního roku poté, co se nám podařilo z rekonstruovat parkoviště na Komenském náměstí, kde došlo k nárůstu parkovacích míst o deset, což jsem v úvodní otázce opomněl zmínit.

Nabízí se také otázka bezpečnosti na silnicích a zvláště v okolí škol či frekventovaných oblastí zvláště v době ranní špičky (odvoz dětí do škol). Jsou možnosti, jak nebezpečné situace vyřešit? Hodně asi záleží na řidičích…

Ranní odvozy dětí do školy jsou dle mého názoru obrovským problémem, a to zejména u ZŠ O. Jaroše, ZŠ J. A. Komenského, ale vlastně i u jiných škol. Každoročně jsou prostřednictvím ředitelů škol jsou rodičů zasílány informace k dopravě dětí do škol s patřičným upozorněním a spíš prosbou, aby více využívali městskou hromadnou dopravu, nebo se snažili naučit děti chodit pěšky. Částečně chápu dnešní uspěchaný životní styl i dojíždění za prací mimo město bez využití veřejné dopravy, ale stále si myslím, že bezpečný provoz před školami v době kolem 7.45 hodin je prioritní. Dost často jsem viděl, například u ZŠ Otakara Jaroše, že někteří rodiče = řidiči zastaví i v hlavním pruhu a otevírají dítěti dveře levé strany vozidla. To už považuji až za nezodpovědnost. Je to především záležitost řidičů, aby si stanovili priority.

Za důležité považuji říci, že bezpečnost a plynulost dopravy je úkolem především Policie ČR. Městská policie ze zákona zajišťuje především záležitosti veřejného pořádku a dopravu řeší pouze okrajově, zejména parkování apod.

Proběhla v posledních dvou letech nějaká preventivní opatření nebo cvičení, která by zlepšila připravenost obce na krizové situace (povodeň, velký požár…)?

Město Louny jako Obec s rozšířenou působností (ORP) má ze zákona zřízenu tzv. Bezpečnostní radu ORP, která se schází několikrát do roka a dle potřeby, zejména při mimořádných událostech. Členy BR jsou starosta, místostarosta, tajemník a zástupci hlavních složek IZS, a to zástupce Policie ČR, Hasičského záchranného sboru, městské policie a případně dle potřeby zástupci ostatních složek.

Pokud si vzpomínám, tak v minulém roce proběhlo cvičení zásahu požáru školy v Poděbradově ulici. Pro tento rok plánuje Policie ČR provést cvičení i na radnici na náměstí, a to vzhledem k událostem, které se bohužel množí už i v ČR, jako například aktivní střelec v budově školy, či úřadu.

Zapojujete nějak občany do zlepšení bezpečnosti (například programy zaměřené na prevenci kriminality u mládeže nebo dalších rizikových skupin)?

V Lounech je po řadu let vytvořena pracovní skupina prevence kriminality, která vždy, jak jsem uvedl, předkládá každoročně bezpečnostní analýzu ORP, tedy obce s rozšířenou působností. V rámci toho se Louny zapojují do různých programů s možností získání dotací projektů dětí z rizikových skupin. Policie ČR má preventistu, který má za úkol preventivní programy na základních i středních školách.

Co byste chtěl na konci svého mandátu za dva roky vidět jako největší změnu v oblasti bezpečnosti?

Do konce mého volebního období bych rád po dohodě se všemi zastupitelskými kluby zajistil vybudování nové moderní služebny Městské policie s využitím dalších možností modernizace městského kamerového dohledového systému a softwarového vybavení pro 21. století. Děkuji za rozhovor

Lucie Steklá


Napsal(a): Lucie Steklá

Komentáře

Prozatím zde nejsou žádné nabídky práce

Poslední videa

Kaple sv. Anny v Hlubanech o Štědrém dnu pro vás otevřena...

Pozvání Mirky Farkasové na Štědrý den 24. 12. 2024.

Přehrát video
Koledy v podloubí: Žatec, 4. adventní neděle 2024

Zlatá neděle 22. 12. se nesla v Žatci ve znamení zpívání koled - v podloubí u Ramon café, tradice, za kterou stojí mj. ŽOK :-)

Přehrát video