Do ,,online světa” se přenesla výuka všech školských zařízení, a to včetně škol uměleckých. Žákům, učitelům i rodičům nezbývá, než věřit, že se děti potkají ve škole tváří v tvář ještě v letošním školním roce. Distanční výuka je náročná jak pro klasické vzdělávání, tak i pro to uměleckého směru. Jak ji zvládají na Základní umělecké škole v Postoloprtech jsme se zeptali ředitelky ZUŠky Hany Plaché.
Začátkem kalendářního roku vždy startují soutěže ZUŠ. Jak je to letos?
Bohužel, v letošním školním roce se nekonala řada tradičních soutěží a přehlídek, kterých jsme se pravidelně zúčastňovali. Soutěže ZUŠ, vyhlašované nejen MŠMT a další společně s přehlídkami, jako například Dětská scéna, se nekonaly. Přesto jsme stihli odeslat výtvarné práce jak z prezenční, tak z distanční výuky. Tato mezinárodní soutěž je pro nás srdcovou záležitostí a věnovali jsme se přípravě již od září. Měli jsme sice na tvorbu málo času, ale zvládli jsme to.
Jak zvládáte distanční výuku?
Jak jsem již zmínila, v letošním školním roce probíhala prezenční výuka necelé dva měsíce - v září a část prosince. Výuka tedy probíhá distančně. Dle mého, i když výuka probíhá tímto způsobem, není plnohodnotná výuce, při které se setkáváme s žáky. Přesto se vyučující, žáci i rodiče snaží ne-přerušit se školou kontakt. Využíváme různé formy komunikace. Škola funguje i v těchto omezených možnostech. Byla to z počátku velká výzva, se kterou jsme se vy-rovnali, a to i díky pomoci rodičům. Natáčet videa, komunikovat on-line, zasílat fotografie nebyl především pro mladší žáky lehký začátek.
Jak moc jste vašim žákům nápomocni?
Žákům výtvarného oboru jsme připravili v prvním pololetí balíčky plné pomůcek k tvorbě. Na druhé pololetí připravujeme dal-ší. Pro žáky jsou k dispozici konzultace a domácí zadání. Velmi náročná byla a je příprava absolventů či uchazečů na umělecké školy. Vyučující tanečního oboru zasílají svá natočená videa k pohybovým aktivitám a organizují on-line hodiny tance a baletu. Je velmi milé, pokud nám rodiče zašlou ukázku ,,tanečního oboru ze svých domovů“ i od těch nejmenších.
Využíváme interní sdílení. Dle doporučení AZUŠ materiály nevyužíváme veřejně. Distanční výuka není pro naše žáky povinná, ale většina žáků se zapojuje. Každá škola má asi jiné zkušenosti. Mně se zdá právě kolektivní výuka nejvíce touto situací znevýhodněna. Pěvecký sbor se chystal na výjezd do Slovinska. Od letošního školního roku vyučuje nová paní učitelka tanečního oboru se zaměřením na balet a nestačila se ani se svými svěřenci pořádně seznámit. Nejen u baletu, ale i v ostatních oborech je zpětná vazba učitele velmi důležitá. Líbil se mi příměr k jízdě na kole: ,,Musíte si to sami vyzkoušet a i za pomoci někoho, kdo vás učí na kole jezdit, si vše musíte osvojit sám.”
Jak moc epidemie ovlivnila akce pořádané ZUŠkou?
Je mi líto, že jsme řadu akcí, které jsme na letošek připravovali neuskutečnili. Od září jsme si připravili výuku nejmenších dětí od tří let Minibalet a Hudebníček. Zde jsme také odkázáni pouze na zasílání úkolů a námětů. Společně s městem Postoloprty máme přichystány projekty z Komunitního plánování nejen pro seniory (tradiční ruční práce a řemesla, výtvarné činnosti a keramika). I když se jedná o dospělé, z hygienických důvodů se kurzy nekonají. Postoloprtská Stonožka (hnutí Na vlastních nohou) také přerušila svá setkání. Nemluvě o členech divadelního spolku ĎAS Klouzák (zřizuje ZUŠ Postoloprty), který se na rok 2020 a své 30. výročí vzniku připravoval s velkým předstihem.
Zvládají ,,distančně“ všichni žáci, nebo někteří například výuku přerušili?
Mile nás překvapilo, že na rozdíl od ostatních ZUŠ jsme v pololetí nezaznamenali úbytek žáků. Je třeba zdůraznit, že máme nízké školné ve srovnání s ostatními školami a snažíme se připravit i náhradu výuky, pokud se školy otevřou. Například výtvarný obor ve spolupráci s tanečním a hudebním bude nabízet žákům letní soustředění.
Ozývali se spíše rodiče žáků tanečního oboru, nevyhovuje jim výuka ,,na dálku“. Přes-to přerušení studia nemáme ani jedno a od-hlášení z výuky v rozsahu obvyklého ukončení máme dva žáky až k druhému pololetí z kolektivní výuky. Trochu problematičtější je výuka na pobočkách školy - v Zeměchách, Bitozevsi a v Tuchořicích. Tam se musíme přizpůsobit provozu škol, ale spolupráce s obcemi i s vedením malých škol a mateřinek je na velmi dobré úrovni.
Rozdávali jste pololetní vysvědčení? Podle čeho jste žáky hodnotili?
Žáky jsme hodnotili jednak z podkladů prezenční, tak následně z distanční výuky. Všechna vysvědčení za první pololetí vydáváme pouze jako výpis vysvědčení. A ten jsme za-tím nerozdali. Dle nařízení bude žákovi předán až po nástupu do školy.
Jak je to na vaší ZUŠ se školným? Vyšli jste rodičům nějak vstříc, například slevou na školném?
Přesto, že jsme výuku přerušili již v prvním pololetí, bylo školné všemi rodiči plně uhrazeno naprosto bez problémů. Za což bychom chtěli opravdu poděkovat. Dále jsme se společně se zřizovatelem dohodli na úpravě školného za 2. pololetí. Výběr a výše úplaty za vzdělávání zůstává plně na vedení školy a na okolnostech otevření škol a zahájení výuky ve druhém pololetí. Jako bonus v případě uvolnění opatření připravujeme další aktivity, jako jsou projekty ve škole i mimo školu, letní soustředění, atd.
Jak aktuálně vypadá chod školy? Pomohly vám třeba zkušenosti z podzimu či loňského jara?
Distanční výuka se i pro nás stala velkou výzvou. Zkušenosti rozhodně pomohly, posunuli jsme se zase dál. Využíváme a sdílíme společné on-line prostředí, aplikace, programy. Počítačové vybavení jsme pořizovali již v loňském roce, a co chybělo, jsme v letošním roce dokoupili.
Jsou vaše obory aktivní ,,společně" na sociálních sítích?
Ano, snažíme se. Na vánoce jsme připravili společné video, které je veřejně přístupné, společně s výtvarným a tanečním oborem jsme vytvořili další video a připravujeme další akce. Chystá se on-line výstava výtvarného oboru. Vzhledem k charakteru domácích videí jsme přistoupili k zabezpečenému kanálu a internímu zpracování. Veškeré informace má veřejnost k dispozici na našich webových stránkách a facebooku.
Krom on-line prostředí se také snažíme o prezentaci ZUŠ ve veřejném prostoru, například jsme vyzdobili výtvarnými pracemi zdravotní středisko, hlavní budovu Služeb města Postoloprty, prostory v budově radnice města Postoloprty. Podílíme se na propagačních materiálech Kulturního zařízení města Postoloprty.
Děkuji za rozhovor. Lucie Steklá
Napsal(a): Lucie Steklá
Předpokladem přijetí je středoškolské vzdělání, komunikační schopnosti a komplexní znalost účetnictví. Praxe vítána.
Přihláška k pohovoru musí obsahovat strukturovaný profesní životopis a být zaslána do 31.10.2024 pouze na e-mail: dostal@sbdcv.cz
Kontakt: p. Dostál
WWW: http://www.sbdcv.cz/
E-mail: dostal@sbdcv.cz
Poslední školní den v pátek 28. 6. 2024 také prvňáci ze třídy paní učitelky Evy Svobodové dostali svá první v životě vysvědčení.
Přehrát videoV závěru června 2024 Výchovný ústav, SŠ a SVP v Buškovicích pozval úředníky, podnikatelé, veřejnost, přátele na Den otevřených dveří. Vystoupili i bubeníci ze skupiny Australien Buš-kovice
Přehrát video