Sociální služby prošly v posledním roce asi největší zatěžkávající zkouškou v novodobé historii. Epidemie koronaviru zasáhla každého, ale zejména ty, kteří naši pomoc potřebují nejvíce – klienty sociálních služeb. Své o tom ví také sociální pracovnice a vedoucí Pečovatelské služby v Žatci Karla Kolertová, se kterou jsme si povídali nejenom o tom, jak náročný je poslední rok pro klienty a zaměstnance pečovatelské služby, ale také o rozšířené nabídce poskytovaných služeb pro osoby, které se neobejdou bez pomoci druhého člověka.
Pečovatelská služba v Žatci je terénní pečovatelská služba. Pomáhá a podporuje osoby se zdravotním postižením, s chronickým onemocněním a také pomáháme rodinám s dítětem/dětmi bez omezení věku.
Posláním pečovatelské služby je podpora osobám, která jim umožní zůstat ve svém domácím prostředí i v situaci, kdy potře-bují pomoc s domácností a péčí o vlastní osobu, při zachování maximální soběstačnosti.
Cílem je, aby klient zůstal ve své domácnosti, v místě, které je mu blízké, klient si zachovává běžný, původní styl živo-ta, včetně zvyků a vlastního rytmu, aby si klient zachoval v maximální možné míře své schopnosti a dovednosti postarat se o sebe a domácnost za přiměřené podpory druhé osoby.
Zásady pečovatelské služby je individuální přístup ke klientovi, respektování jeho osobnosti, názoru, potřeb a přání, také klademe důraz na dodržování lidských práv a svobod, zejména práva na vlastní volbu, důležité je informovat klienta a veřejnost srozumitelnou formou, podporujeme klienty při udržování kontaktů s původním prostředím a veřejnými službami, poskytujeme služby kvalifikovanými pracovníky.
Pečovatelská služba poskytuje službu na základě uzavřené smlouvy v rozsahu základních činností, které jsou stanoveny zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění.
Poskytujeme tyto základní činnosti:
a) pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu: pomoc podpora při podávání jídla a pití, pomoc při oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek, pomoc a podpora při přesunu na lůžko nebo vozík a pomoc při prostorové orientaci, samostatného pohybu ve vnitřním prostoru.
b) pomoc při osobní hygieně nebo poskytnuti podmínek pro osobní hygienu: pomoci při základní péči o vlasy a nehty, pomoc při použití WC.
c) poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy: pomoc s objednáním stra-vy, donáška stravy.
d) pomoc při chodu domácnosti: běžné úklidy, velké úklidy, nákupy, praní prádla, pochůzky, aj.
e) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím – zahrnuje úkon jako je doprovody klientů k lékaři a na nákupy.
Nad rámec základních činností poskytuje další tzv. fakultativní činnosti.
Péče se nijak neliší, není žádný rozdíl v poskytování péče u klientů v jiné části města nebo v Domě s Pečovatelskou službou.
Pokud není nouzový stav a různá vládní nařízení klienti, mají možnost docházet do klubu seniorů 1x týdně. Klub seniorů se nachází v Domově s pečovatelskou službou v ulici U Hřiště, tento klub vede paní Marie Komárková . Dále k nám také z docházejí děvčata ze Sedmikrásky a věnují se s klienty ručním pracím, vyrábějí s nimi různé výrobky. Do těchto aktivit se mohou zapojit také lidé z terénu, ale pro ně je samozřejmě těžší do DPS docházet. Rovněž je v obou pečovatelských domovech knihovna, dochází k nám kadeřnice i pedikérka, což jsou další výhody. Navíc v obou domovech bydlí lidé, kteří jsou si věkově blízcí a dost často se navštěvují. Nejsou zde tedy tak izolováni jako je tomu u klientů v terénu.
Pečovatelská služba má sedmnáct zaměstnanců, včetně koordinátora. Čtyři pečovatelky od 1. ledna 2021 docházejí na denní od 7 do 21 hodin. Ostatní pečovatelky zatím dochází na ranní od 7 do 15.30 hodin.
Ano, jenom ženy. Žádné muže zde bohužel nemáme.
Určitě ano! Rozhodně bychom muže ve svém týmu uvítaly, převážně při péči u imobilních klientů. Obecně moc mužů v sociálních službách nepracuje.
V současné době máme 209 klientů. K některým klientům se dochází častěji a některým méně častěji. Záleží vždy na snížené soběstačnosti klienta a jeho zdravotního stavu, u každého je péče individuální.
Troufám si říct, že o pečovatelskou službu je zájem. Myslím si, že do budoucna bude ještě vyhledávanější.
Žatecká pečovatelská služba je pro občany města Žatce a jeho spádových obcí do dvanácti kilometrů.
Pečovatelská služba je financována z příspěvku zřizovatele města Žatec, které nás podporuje stabilně a v potřebné výši. Dále dostává příspěvek od státu prostřednictvím rozpočtu Ústeckého kraje. Část také tvoří úhrady od uživatelů služeb.
Částka za služby se nedá přesně určit. Cena se odvíjí od toho, jaké služby klient využívá a jak často. Každý klient má služby dle potřebnosti. K někomu docházíme třeba i třikrát denně a k někomu jen jednou týdně.
Ceník služeb je také uveden na našich webových stránkách www.dpszatec.cz
Služby si hradí klient sám, ale může si požádat o příspěvek na péči, který je určen osobám závislým na druhé osobě. O příspěvek na péči si občané mohou zažádat na příslušném úřadu práce. Našim klientům vždy pomáháme s podáním žádosti o příspěvek na péči, je to součást naší práce.
Služby poskytujeme na základě uzavření smlouvy. Klient si podá žádost, kterou nalezne na našich webových stránkách nebo v kanceláři koordinátora pečovatelské služby. Také se může spojit telefonicky nebo zaslat email. Na základě žádosti o pečovatelskou službu provádíme sociální šetření a tím zjistíme, jaké má potřeby.
Je to opravdu velice náročné období. Stává se nám, že musíme z důvodu nepřítomnosti zaměstnanců, z důvodu karantény nebo pracovní neschopnosti, omezit služby na nezbytně nutné. Důležité je pro nás zabezpečit právě klienty, kteří se bez pomoci neobejdou. Jde o úkony, kdy člověk potřebuje pomoc druhé osoby. Omezení služeb se vztahuje především na péči o domácnost, kterou zredukujeme na nezbytně nutnou.
V poskytování služeb žádné změny nemáme. V posledním roce ale nově docházíme také ke klientům s onemocněním covid-19, u nichž musí naši zaměstnanci dodržovat mimořádná a ochranná opatření. V terénních službách je to opravdu velmi náročné. Pečovatelky jsou často v psychickém napětí, i když používají ochranné pomůcky, dodržují veškerá nařízení, přesto jsou vystaveni riziku. I přes veškerou náročnost si dovolím říci, že děvčata odvádějí svou práci velmi kvalitně a já jim za to moc děkuji.
Ano, každá pečovatelka má svého klienta, ale v této době se často pečovatelky za-stupují. Pro klienty je to nepříjemné, když se u nich často střídají pečovatelky, ale jinak tuto situaci nelze řešit. Také koordinace práce je složitější. Chodíme každý třetí den na testy, takže nikdy nevíme, kdo z nás bude muset zůstat doma. Jsme ale rádi, že testování probíhá, chráníme tím naše klienty a své rodiny.
Řekla bych, že v současné době je situace nejobtížnější a začíná se to i podepisovat na každém z nás.
Dobrá zpráva je, že u klientů z domovů s pečovatelskou službou probíhá očkování, také většina seniorů bude naočkovaná, věříme, že se tím situace výrazně zlepší.
Také dochází k dezinfekci nebytových prostor v DPS, kterou provádějí dobrovolní hasiči. Tímto bychom jim také chtěli moc poděkovat.
U klientů velmi vnímáme, že jim chybí sociální kontakt, chybí jim rodina, popovídání si. Kvůli nošení respirátorů je také problém u klientů, kteří špatně slyší, hůře nám rozumí.
Ano, nejedná se totiž o pobytové zařízení. My můžeme jen obyvatelům doporučit, aby za nimi návštěvy nedocházely, ale nemůžeme domovy uzavřít.
Vedle nás k tomu nová metodika Ústeckého kraje, takzvané ,,regionální karty“. Jedná se o transformaci služeb, podporu lidí v domácím prostředí. Rozšířila se doba poskytovaných služeb od 7 do 21 hodin, a to včetně víkendů a svátků.
Od 1. 1. 2021 jsme rozšířili také cílovou skupinu. Pomáháme nově rodinám s dítětem/dětmi s zdravotním postižením či chronickým onemocněním.
Vedly mě k tomu okolnosti a později jsem zjistila, že mě naplňuje pomáhat druhým a v této práci vidím smysl.
Povzbuzuje mě spokojenost klientů, jejich důvěra a skvělý tým pečovatelek.
Energii čerpám v přírodě, v rodině, pasivně sportuji. Nyní není moc možností čerpání energie, ale věřím, že s příchodem jara se situace změní.
Aby si rozmysleli, zda opravdu chtějí pomáhat lidem, protože tato práce vyžaduje hodně trpělivosti, spolehlivosti, empatie a tolerance. Pokud ano, rádi Vás přivítáme mezi sebe.
Všem čtenářům bych chtěla popřát pevné zdraví a hodně síly a abychom se brzy vrátili k normálnímu životu.
Vám bych chtěla poděkovat za příjemný rozhovor!
I já děkuji za rozhovor.
Hedvika Mašková
Napsal(a): Hedvika Mašková
Práce na HPP na plný úvazek, nástup dle domluvy.
Popis práce: péče o mentálně postižené klienty ve všech oblastech života * zprostředkování kontaktu klientů se společenským prostředím.
Požadavky: minimálně výuční list * řidičský průkaz skupiny B * čistý trestní rejstřík * kurz pracovníka v sociálních službách výhodou.
Nabízíme: zajímavou a různorodou práci v zařízení poskytující sociální služby * odpovídající mzdové ohodnocení * 5 týdnů dovolené, FKSP, závodní stravování.
Životopis zasílejte na: reditel@kamarad-lorm.cz
WWW: https://www.kamarad-lorm.cz/o-nas/volna-pracovni-mista/
E-mail: reditel@kamarad-lorm.cz
Poslední školní den v pátek 28. 6. 2024 také prvňáci ze třídy paní učitelky Evy Svobodové dostali svá první v životě vysvědčení.
Přehrát videoV závěru června 2024 Výchovný ústav, SŠ a SVP v Buškovicích pozval úředníky, podnikatelé, veřejnost, přátele na Den otevřených dveří. Vystoupili i bubeníci ze skupiny Australien Buš-kovice
Přehrát video