,,První týden testování žáků jsme zvládli bez problémů. U žáků ani u zaměstnanců naší školy jsme neměli žádný pozitivní výsledek testu na Covid-19,“ sdělila nám zkušenosti s pondělním a čtvrtečním testováním na Základní škole Petra Bezruče v Žatci její ředitelka Zděnka Pejšová a doplnila: ,,Žáci se testovali hned po příchodu do školy v učebnách ve skupinách po patnácti, kvůli rozestupům, za asistence třídních učitelů a asistentů pedagoga.“
Vstup druhých osob do škol je po dobu pandemie sice zakázán, ale kvůli obavám rodičů z testování jejich ratolestí, či „počátečnímu ostychu“, jak řekl šéf resortu školství Robert Plaga, ministerstvo povolilo přítomnost rodičů při odebírání vzorků.
,,První třídy, u kterých se předpokládala větší asistence ze strany rodičů, se testovaly v prostorách školní družiny. Této možnosti využilo celkem jedenáct rodičů. Také zákonní zástupci 2. a 3. tříd mohou být přítomni u testování svých dětí v prostorách šaten, kde jsou pro ně připraveny stolky se vším potřebným. U tohoto testování jsem přítomna já a paní zástupkyně. Svým dětem přišlo pomoci asi deset rodičů,“ prozradila ředitelka Základní školy Petra Bezruče Zděnka Pejšová.
Od minulého pondělí se vrátily do mateřských škol děti s povinným předškolním vzděláváním a také děti rodičů integrovaného záchranného systému a vybraných profesí. Ve školkách mohou být pouze v neměnných skupinách nejvýše po patnácti dětech. V mateřských školách provádějí dětem testování výhradně jejich zákonní zástupci, kteří jsou povinni nosit respirátory. Děti pak respirátory ani roušky v mateřské škole nosit nemusí.
Kromě testování se základní a mateřské školy musejí v ojedinělých případech potýkat také s problémem s rodiči, kteří testování odmítají. Žáci na základních školách mají oproti školkovým dětem navíc povinnost nosit po celou dobu pobytu ve škole ochranu úst a nosu. I to se některým rodičům nezamlouvá. ,,Vím od třídních učitelů, že se některým rodičům nošení roušek a testování ve škole nelíbí, proto své děti nechali doma. Jsou to ale jen ojedinělé případy,“ dodala na závěr Zděnka Pejšová.
Popiska foto: Dlouhá ,,školní pauza“ byla pro všechny žáky velice těžká. ,,Chybí jim hlavně sociální kontakt s vrstevníky. Myslím, že nejtěžší je pro prvňáčky a druháčky, kteří ještě nemají vytvořené a zafixované školní návyky,“ domnívá se ředitelka Základní školy Petra Bezruče v Žatci Zděnka Pejšová. Dětičky ze 2. A (na fotografii) z této základní školy byly proto moc rády, že mohly minulé pondělí usednout do lavic vedle svých spolužáků. Foto: archiv ZŠ Petra Bezruče