Montessori škola v Lounech již 7 let – Vedeme děti k samostatnosti, zodpovědnosti a radosti z učení

Lucie Steklá 2025-04-24 08:53:00

Lounská základní a mateřská škola Montessori má za sebou sedm let svého působení. Ze začátku skromná škola s jednou třídou ve školce i škole se dnes může pochlubit více než stovkou žáků, vlastním vzdělávacím programem i aktivní účastí na kulturním i vzdělávacím dění ve městě. O tom, jak škola funguje a kam směřuje, jsem si povídala se zástupkyní ředitelky, paní Mgr. Hanou Pšenskou.

Jaké byly začátky Montessori školy v Lounech?

Začínali jsme opravdu v malém – se čtrnácti dětmi ve školce a čtrnácti v základní škole. Už druhý rok se školka naplnila na svoji plnou kapacitu, tedy 24 dětí, a škola začala postupně růst. Dnes máme přes 100 žáků ve všech třech trojročích. Plná kapacita je 119 dětí a věříme, že během dvou let ji naplníme úplně.

Jak probíhá výuka podle Montessori pedagogiky?

Montessori pedagogika staví na myšlence, že každé dítě je jedinečné a má přirozenou touhu poznávat svět. Výuka probíhá ve věkově smíšených třídách, kde se děti učí nejen od učitelů, ale i od sebe navzájem. Každý žák pracuje svým vlastním tempem a má možnost si vybírat z různých aktivit – učí se tak zodpovědnosti za vlastní učení i plánování času.

Namísto frontální výuky se děti pohybují volně po třídě, pracují individuálně nebo ve skupinkách s didaktickými pomůckami, které rozvíjejí logiku, smyslové vnímání i praktické dovednosti. Učitel je v roli průvodce – pozoruje, nabízí vhodné aktivity a podporuje děti v samostatnosti, místo aby je úkoloval.

Důležitou součástí výuky je také důraz na praktický život – děti se učí pečovat o své prostředí, o rostliny, pomáhat mladším spolužákům. Celý den je strukturovaný, ale zároveň poskytuje prostor pro soustředěnou, nerušenou práci, která podporuje hlubší pochopení a vnitřní motivaci.

Jak funguje vaše školka?

Výuka v Montessori školce je postavená na respektu k vývojovému stádiu každého dítěte. Děti nejsou vedeny k jednotnému výkonu, ale k samostatnosti, sebedůvěře a přirozené zvídavosti. Den je strukturovaný, ale zároveň flexibilní – děti mají možnost volit si aktivity podle svých zájmů a potřeb.

Třída je rozdělena do několika oblastí: praktický život, smyslová výchova, matematika, jazyk a kosmická výchova (poznávání světa kolem nás). Každá oblast je vybavena speciálními Montessori pomůckami, které dítěti umožňují pracovat samostatně, konkrétně a smysluplně. Například si mohou připravit vlastní svačinu, přelévat vodu, přesýpat čočku, zapínat knoflíky, stříhat, pečovat o květiny nebo se učit první písmena a čísla. V oblasti praktického života se děti učí činnostem, které podporují jejich nezávislost – oblékání, úklid, příprava jednoduchého jídla, péče o prostředí a sebeobslužné dovednosti. Tyto aktivity jim dávají pocit kompetence a přirozeně vedou ke koncentraci.

V rámci jazykové přípravy si děti rozvíjejí slovní zásobu, učí se rozlišovat hlásky, seznamují se s písmeny (často pomocí tzv. hmatových písmen) a přirozenou cestou směřují k předčtenářským dovednostem – mnoho předškoláků u nás opravdu čte, a to s radostí. Psací písmo nahrazujeme tiskacím, aby pro děti bylo čitelné a prakticky využitelné. Důležitou součástí jsou i časté výlety – děti navštěvují farmy, přírodu, divadelní představení, akce knihovny. Letos jsme se poprvé zapojili do přehlídky mateřských škol ve Vrchlického divadle. Výuka probíhá také venku – máme vlastní zahradu, kde děti pracují, pozorují přírodu nebo jen tak odpočívají.

Montessori školka není „hlídací služba“, ale prostředí, které dětem dává reálné dovednosti do života, rozvíjí jejich přirozenou touhu učit se, dokončovat úkoly a být součástí společenství.

Jak vypadá výuka na základní škole?

Jedním z typických rysů Montessori školy je výuka ve věkově smíšených třídách, tzv. trojročí. Znamená to, že v jedné třídě spolu pracují děti ze tří po sobě jdoucích ročníků – například 1.–3. ročník, 4.–6. nebo 7.–9. ročník. Díky tomu vzniká přirozené prostředí podobné rodině, kde se mladší děti učí od starších, a starší si zase upevňují své znalosti tím, že pomáhají mladším. Každý den mají žáci delší bloky samostatné práce, ve kterých si volí, čemu se budou věnovat – podle svého individuálního plánu a pokynů učitele. Pracují buď samostatně, ve dvojici, nebo v menších skupinkách, často s Montessori pomůckami. Učitel se pohybuje po třídě, vede kratší minilekce, sleduje pokroky žáků a podle potřeby je podpoří nebo nabídne další úkoly.

Tento způsob výuky rozvíjí nejen znalosti, ale i klíčové dovednosti jako je samostatnost, spolupráce, plánování nebo odpovědnost za vlastní práci. Děti nejsou srovnávány mezi sebou, ale samy vidí, kam se posunuly a co už zvládnou.

Jaké aktivity nabízí vaše základní škola?

V rámci tělesné výchovy organizujeme každoročně kurz plavání, lyžařský kurz, turistické pobyty v přírodě, adaptační kurzy na začátku školního roku. Třetí trojročí letos absolvuje týdenní kurz sebepoznání s lektory z oboru psychologie a pedagogiky. Nabízíme jazykové pobyty v Anglii a Německu. Děti se účastní vědomostních soutěží, šachových přeborů i sportovních turnajů.

Jak si vaši žáci vedou v úspěšnosti přijímacího řízení na střední školy?

Vloni jsme měli naši první deváťačku, která se dostala na SŠ Štětí obor Umělecký design. Dva žáci byli přijati na lounské osmileté gymnázium a jedna dívka na Česko – německé gymnázium v saské Pirně. Snažíme se děti připravovat na profesní život. Letos poprvé absolvovali žáci osmé třídy čtyřdenní praxi v naší mateřské škole. První den se věnovali pečlivému pozorování prostředí, způsobu práce průvodkyň a atmosféry ve třídě. Své postřehy si zaznamenávali do podrobného deníku. Následující den se aktivně zapojili do činností – pomáhali dětem při hrách, oblékání i aktivitách venku na zahradě. Každý osmák si připravil jednu až dvě vlastní aktivity. Další den se každý zaměřil na jedno konkrétní dítě, jehož činnost a chování během dne systematicky sledoval a popsal. Součástí praxe bylo i zjišťování informací o systému práce ve školce, pracovní době, apod. Na závěr museli žáci samostatně zhodnotit své působení ve školce – co jim šlo, co bylo náročné a co si z této zkušenosti odnášejí. Dali jsem jim zkrátka možnost zažít, jak náročná, zodpovědná – ale zároveň naplňující – je práce s malými dětmi. Díky této zkušenosti si osmáci neodnášejí jen zápisky do deníku, ale doufám, že i hlubší pochopení pro práci učitele, respektive pro práci vůbec. A třeba to v některém z nich zaselo i první semínko budoucího profesního směrování.

Jaké jsou vaše vize do budoucna?

Chceme nadále poskytovat kvalitní vzdělání v souladu s Montessori filozofií. Přáli bychom si, aby naše škola byla místem, kde se děti cítí bezpečně, respektovaně a kde se učí s radostí. K tomu vede nejen vybavené prostředí, ale především tým skvělých pedagogů, kteří na sobě neustále pracují a vzdělávají se v dalších metodách učení

Co byste řekla na závěr?

Naše škola se za sedm své existence stala stabilní a snad už i respektovanou součástí místního vzdělávacího prostředí. Je důkazem toho, že jiný přístup ke vzdělávání může fungovat a přinášet dobré výsledky – nejen ve znalostech, ale především v osobnostním rozvoji dětí. Pokud hledáte pro své dítě školu či školku, kde se klade důraz na respekt, samostatnost a vnitřní motivaci, může být právě Montessori cesta ta pravá.


Napsal(a): Lucie Steklá

Komentáře

Prozatím zde nejsou žádné nabídky práce

Poslední videa

Kaple sv. Anny v Hlubanech o Štědrém dnu pro vás otevřena...

Pozvání Mirky Farkasové na Štědrý den 24. 12. 2024.

Přehrát video
Koledy v podloubí: Žatec, 4. adventní neděle 2024

Zlatá neděle 22. 12. se nesla v Žatci ve znamení zpívání koled - v podloubí u Ramon café, tradice, za kterou stojí mj. ŽOK :-)

Přehrát video