Od letošního školního roku stojí v čele Základní a mateřské školy v Krásném Dvoře nový ředitel Václav Kotrc. Do funkce nastoupil na základě výběrového řízení vyhlášeného zastupitelstvem obce, zřizovatele školy.
Dosavadní ředitelka Ivana Bejčková se rozhodla do konkurzu nepřihlásit, ve škole však zůstává – nyní vyučuje výtvarnou výchovu a působí jako asistentka pedagoga. Václav Kotrc, který dosud pracoval jako učitel, výchovný poradce a zástupce ředitelky, v rozhovoru přibližuje své první kroky ve vedení školy, plány do budoucna i pohled na pedagogickou práci.
Pane řediteli, od letošního školního roku jste převzal vedení školy. Jak proběhlo samotné předání od paní ředitelky Ivany Bejčkové?
Vzhledem k našemu poměrně úzkému propojení v předchozích letech nebylo potřeba nějaké velké předávání.
Na co navazujete a co byste rád zachoval z práce své předchůdkyně?
Nechystám se dělat revoluci. Spíše takovou evoluci :-). Určité své myšlenky budu chtít prosadit. Některé již započaly, některé postupně odtajním. Některé jsou a budou vidět více, jiné až tak vidět nejsou. Ty jsou paradoxně asi více časově náročné.
Jaké předměty stále učíte, když nyní především ředitelujete?
Jako ředitel jsem si mohl vybírat… :-). To byla samozřejmě jen nadsázka. Ze svého původního úvazku jsem nechal tělocvik u chlapců na II. stupni. Zbylé hodiny strávím u našich deváťáků. Jednou týdně je přijdu potěšit na fyziku a budeme spolu mít pracovní činnosti. Ty jsou u nás ve škole koncipovány jako volba povolání. Tedy oblasti, která spadá pod výchovného poradce. To je funkce, kterou jsem si ponechal také.
Vnímáte výuku jako důležitou součást i pro svou novou roli?
Jednoznačně. Ředitel, který se nepohybuje mezi žáky a zaměstnanci, nemůže svou funkci dělat pořádně. To prosím berte jen jako můj názor. Zároveň jsem rád, že kromě výchov učím i zmiňovanou fyziku. Zůstane mi určitý nadhled při hospitacích u mých kolegyň a kolegů i pro hlavní předměty.
Kdo Vás zastupuje ve vedení školy – pro základní školu a pro mateřskou školu?
Mou zástupkyní je paní Petra Zlámalová. Je to člověk, kterého jsem si pro tuto pozici přál. Tomu také odpovídají její široké kompetence. Zcela v její gesci je pedagogická část. Já budu jako proslulý francouzský kardinál Richelieu mít o všem přehled v pozadí :-). Ale určité kompetence má také směrem ke správním zaměstnancům. Mou prodlouženou rukou v mateřské školce je paní Monika Bartušková. Osoba osvědčená. Pod jejím vedením školka dobře fungovala již v předchozích letech.
Jak hodnotíte současný pedagogický kolektiv? Máte dostatek učitelů i asistentů?
Z kolektivu jsem do vedoucí pozice vzešel. Takže u svých kolegyň a kolegů znám silné i slabé stránky. Je na mě, abych jim nastavil takové podmínky (pracovní, motivační ale třeba i kontrolní), které povedou k tomu, že posuneme školu společně směrem, který jsem prezentoval ve své koncepci při výběrovém řízení.
Učitelů máme dostatek. Každý z nich tvoří jedinečný dílek soukolí, které si myslím, že dokáže pracovat velice dobře. Disponujeme také týmem asistentek. Z celkového počtu 6 asistentek máme polovinu novou. Věřím, že se nové kolegyně zapracují a budou tvořit s pedagogy ve třídě sehraný tým.
Jaká je spolupráce se zřizovatelem, tedy obcí Krásný Dvůr?
Na dosavadní spolupráci si nemohu stěžovat. Věřím, že díky oboustrannému častému kontaktu, transparentním požadavkům a otevřenému jednání tomu tak bude i nadále.
Kolik žáků aktuálně navštěvuje školu?
Aktuálně jsme kolem čísla 160 žáků ve škole a školce.
Prvňáčci byli přivítáni krásným slavnostním ceremoniálem. Jak vnímáte tuto tradici a co podle Vás znamená pro děti i rodiče?
Nejen pro prvňáčky je to nezapomenutelný zážitek. I jejich nejbližší si určitě užívají ten první školní den, kdy vidí svého školáčka s kornoutem, jak jde vstříc přivítání před všechny ty sledující oči. Někteří jdou bázlivě, někteří s nadšením. A někteří jdou s výrazem žáka devátého ročníku. Takže otráveně :-).
Jak se snažíte zapojovat rodiče do dění ve škole?
Ve funkci jsem krátce, takže proběhlo jen pár setkání s některými rodiči. Zatím to ale vždy byly zajímavé hovory. Chystám se zavést tradici, kdy jedno odpoledne v měsíci nabídnu veřejnosti možnost přijít za mnou a prodiskutovat témata související se školou. Rád bych zrealizoval také nějaké společné odpoledne pro rodiče a děti ve škole. Mohlo by se klidně jednat o nějaké víkendové odpoledne. Zajímavá myšlenka je třeba klání v netradičních sportovních disciplínách. Připravuji si také seznam možných úprav v areálu školy a věřím, že pár šikovných rodičů či přátel školy by s některými z nich mohli nějakou svojí účastí pomoci.
Jaké investice nebo větší změny ve škole v poslední době proběhly a jaké ji v nejbližší době čekají?
První větší investice, které jsem spolu se zřizovatelem realizoval, je nový elektronický docházkový systém. Možnost evidence pomocí čipů je krokem vpřed pro zlepšení podmínek zaměstnanců. Druhou velkou investicí je zajištění přechodu na modernější systém pro školní jídelnu. Jedním z velkých plusů je, že komunikace s vedoucí školního stravování bude možná elektronicky. Odhlášení, přihlášení, zaplacení obědů…
Plánuji představit seznam investic vedení obce a pokusit se vytvořit harmonogram na několik let, kdy by mohlo docházet k postupné realizaci.
Spolupracujete s řediteli škol v okolí? V čem vidíte přínos vzájemného setkávání a inspirace mezi školami v regionu?
V telefonu mám spoustu čísel a určitě je využívám. Jsou věci, které radši prodiskutuji a udělám si nějaký obrázek. Takže forma nějakého vzájemného setkávání je určitě smysluplná a přínosná. Inspirovat se člověk může. Jen je potřeba vždy dobře vědět, s jakým materiálem pracujete ve svých podmínkách. Vstupní parametry změn či inovací nejsou nikdy všude stejné.
Jaké jsou Vaše dlouhodobé vize pro školu v Krásném Dvoře?
Mojí dlouhodobou vizí je vést v Krásném Dvoře školu, kam rodič bude ochoten klid-ně i dovážet své dítě, protože bude vědět, že ho dává do podnětného, příjemného a bezpečného prostředí. Byl bych rád, abychom byli pro rodiče jednou z prvních možností, když se budou rozhodovat.
Byl jste učitelem, výchovným poradcem i zástupcem ředitelky. Co Vás osobně vedlo k tomu ucházet se o místo ředitele?
Rozhodnutí nebylo lehké. Zprvu to spíše bylo tlačení z mého okolí. Nakonec ve mně převážil názor, že bych později mohl litovat. Že taková příležitost třeba už ani nemusí přijít. Příležitost vyzkoušet si, zda mé dlouholeté zkušenosti a podněty, které jsem zachytával, mohou fungovat. Zmínit musím také vědomí (tehdy) budoucí spolupráce se (současnou) zástupkyní Petrou Zlámalovou. V neposlední řadě znalost prostředí a všech zaměstnanců ve škole. Stejně jako podpora kolegyň, které jsou na mateřské dovolené a v případě mého zvolení mi při-slíbili svůj návrat. To všechno nakonec vedlo k tomu, že spolu dnes děláme ředitelský rozhovor :-) .
Nejste náhodou nejmladší ředitel školy na Podbořansku?
Je pravda, že můj věk zatím nezačíná čtyřkou a asi to není příliš obvyklé. Ale to se za pár měsíců změní. Ať končíme zvesela… Nevím, zda jsem nejmladší, ale nejmenší určitě :-D.
Děkuji za rozhovor.
Napsal(a): Alla Želinská
Iša Barák hraje každou neděli při mši v kostele na varhany a doprovází zpěv chrámového sboru, když písně sami nacvičí (s varhaníkem mívají jen generálky). Video je z poutní mši 29. 6. 2025.
Přehrát videoPozvání Mirky Farkasové na Štědrý den 24. 12. 2024.
Přehrát video