Praha/Měcholupy (id) Základní škola v Měcholupech získala titul Světová škola. Ocenění si její zástupci převzali minulé úterý na americké ambasádě v Praze. „Jsme první základní škola v Ústeckém kraji, která tento titul po roce usilovné práce získala. A jsme na to právem pyšní,“ říká učitelka Helena Gondeková, která byla slavnostnímu aktu přítomna.
Mezinárodnímu projektu, který vyústil v prestižní ocenění, se skupina žáků, včetně učitelek H. Gondekové a K. Cíglové, věnovala po celý školní rok. Základní filozofie tohoto projektu podporuje vzdělávání a přípravu žáků na reálný život v globalizovaném světě. Opírá se o jednoduchou metodologii tří kroků: uč se – zjišťuj – jednej. Žáci se tak učí přemýšlet v souvislostech, spolupracovat s místními samosprávami, spolky a jinými partnery. Učí se vymyslet, zorganizovat a zpropagovat veřejné akce.
Vyvrcholení celého projektu proběhlo v úterý 13. června na závěrečném workshopu na americké ambasádě v Praze pod záštitou společnosti Člověk v tísni, ARPOK a Multikulturní centrum Praha. O titul usilovalo dvanáct škol, do finále se jich probojovalo šest. „Podmínkou závěrečného workshopu byla prezentace jednotlivých škol s ukázkou celoroční práce, kterou si naše děvčata připravila sama. Zaměřily se v ní na životní prostředí. Porotcům nezapomněly představit žateckou chmelařskou oblast a pivo a hlavně naší malou krásnou školičku,“ přibližuje H. Gondeková vítěznou práci. Titul je škole zatím propůjčený na dva roky, pak jej chce obhajovat. „Projekt probíhal při výuce i mimo výuku. Snažili jsme se do něho zapojit všechny žáky. Tvrdé jádro tvořilo tak dvacet dětí, které pracovaly nejvíce, ale při velkých akcích byla zapojena celá škola,“ dodává učitelka.
A čím tedy Měcholupští zabodovali? Projektem „Emise a Den Země“. Během roku žáci provedli v obci průzkum, ve kterém zjišťovali, jaké druhy vytápění místní občané používají a radili jim o nových tipech kotlů. Následně dotazníky vyhodnotili a s výsledky seznámili zástupce spolku Měcholupy 2012 a vedení obecního úřadu. V rámci oslavy Dne Země sdělili závěry šetření, připravili prezentaci o škodlivosti jednotlivých materiálů a uspořádali pro mladší spolužáky různé eko-aktivity, zaměřené na čistotu ovzduší. Během akce proběhlo setkání s kominíkem, který žáky seznámil s tzv. smogovým desaterem. Žáci se zamýšleli nad tím, jak moc je důležité se zajímat o materiál, se kterým se topí a co nešetrné topení způsobuje. Dále vytvořili poučné plakátky a letáčky, které vyvěsili ve výkladních skříních školy a roznesli do výloh obchodů.