Po Švestkové dráze vlakem bez strojvedoucího. Doba autonomních vlaků nastane do tří let

Lucie Steklá 2022-01-10 15:41:20

Libčeves (lus) Dva roky po obnovení každodenního pravidelného provozu na Švestkové dráze se na ní uskutečnila ojedinělá akce. Ve stanici Libčeves byl představen autonomní vlak se systémy AŽD, který do jejich vývoje investoval zhruba sto milionů korun. Byla to tedy jeho první veřejná jízda. Železniční vozidlo bez zásahu strojvedoucího při jízdě reagovalo například na porouchaný automobil stojící na železničním přejezdu nebo osobu v kolejišti. Stalo se tak v rámci prezentace jízdy po digitální železnici v Libčevsi. Do běžného provozu by mohly být vlaky bez strojvedoucího nasazeny za dva až tři roky. Záleží ale také na legislativě, kterou je nutné změnit.

Trať z Litoměřic do Mostu, kde AŽD provozuje osobní dopravu, je pokryta vysokorychlostní wi-fi. Vlak se pohyboval po trati sám na základě programu, nikdo ho neřídil. Bez zásahu strojvedoucího vozidlo během jízdy reagovalo na přítomnost osoby na trati nebo na automobil na přejezdu. ,,Je to integrace různých systémů. Lze říci, že na vývoji pracujeme deset let,“ řekl Zdeněk Chrdle, ředitel společnosti AŽD. Vlak se rozjede sám, jeho polohu i rychlost vidí dispečer. Ve chvíli, kdy se na trati objeví nějaká překážka, vlak zastaví a nahlásí do dispečerského centra mimořádnou událost. Zásahem dispečera může být pak vlak uveden znovu do provozu. ,,Vlak je konstruován tak, že pokud dojde k vyčištění jízdního profilu do jedné minuty od plánovaného odjezdu vlaku, vozidlo pokračuje. Pokud je to déle, vlak dá najevo, že se stalo něco neplánovaného, a v ten okamžik musí vzdálenou konzolí dispečer rozhodnout, co bude dál,“ popsal vedoucí výzkumu AŽD Praha Antonín Diviš.

Na technickém vývoji autonomních vlaků spolupracuje AŽD s evropskými partnery a institucemi a českými výzkumnými centry. ,,Technologie jsou z devadesáti procent české, je to český produkt, který bychom měli dál rozšiřovat. Jednou na Švestkové dráze budou jezdit jenom autonomní vlaky. Do té doby se musí vyřešit vybavení vlaků, ve kterých jsou velmi složité technologie. Je to tedy o značných penězích,“ vysvětlil Z. Chrdle. Podle vyjádření AŽD by na Švestkové dráze mohl být zaveden smíšený provoz. Jezdily by tu vlaky bez strojvedoucího i ty klasické. „U veřejnosti panují obavy, že bereme strojvedoucím práci, ale těch se nedostává, my se snažíme práci zjednodušit,“ dodal Chrdle, s tím, že si je vědom toho, že u některých cestujících panují obavy z jízdy autonomním vlakem a tudíž takovým vlakem asi nepojedou.

Při prezentaci vlaku bez strojvedoucího se přihlížející zajímali o to, co vlastně vlak při jízdě ,,vidí“ a jak reaguje. Pro zájemce z řad vlakových fanoušků, či fandů moderních technologií, zveřejnila AŽD na svých webových stránkách video z testu autonomního vlaku. Scénář byl následující: při rozjezdu vlaku vstoupí do kolejiště člověk - vlak automaticky houká. Jakmile figurant opustí prostor před železničním vozidlem, to se automaticky dává do pohybu. V další situaci během jízdy vlak zaznamená porouchaný automobil na přejezdu, opět houká a nakonec musí zastavit. Poté co automobil opustí přejezd, musí vydat dispečer na dálku souhlas, neboť jde o mimořádnou událost, a vlak pokračuje do další stanice.


Napsal(a): Lucie Steklá

Komentáře

Nabídky práce

Samostatná(ý) účetní - Obec Perštejn

Možno na plný či poloviční úvazek, lhůta pro podání přihlášky: do 12.7.2024. Plné znění obsahu výběrového řízení naleznete na www.obec-perstejn.cz či úřední desce OÚ.
Tel.: 474394184
WWW: www.obec-perstejn.cz
E-mail: starosta@obec-perstejn.cz

Poslední videa

Valentýnský koncert v žateckém divadle rozněžnil i rozpálil

Klavír Jiří Knotte a housle Milan Brouček... Bravo!

Přehrát video
V 1.A ZŠ P. Bezruče v Žatci děti s učitelkou v kroužku probíraly první vysvědčení

Ve středu 31. 1. 24 se rozdávaly pololetní vysvědčení - přesněji Výpisy vysvědčení. Třídní učitelka 1.A Nikola Martinovská si se svými prvňáčky v poslední hodině po předání o tom povídala...

Přehrát video