Lounsko - Ústecký kraj dokončil nový, zhruba pětikilometrový úsek cyklostezky Ohře mezi Žatcem a Nechranickou přehradou. Nová trasa vede podél Stroupče a Přívlak a navazuje na původní polní cestu, která nyní dostala nový štěrkový povrch s hydraulickým pojivem. Kraj však nekončí - rozšiřování cyklotrasy pokračuje napříč regionem. Chystají se desítky nových úseků, především v lokalitách Lounska, Žatecka, Litoměřicka a Chomutovska. V plánu je rovněž oprava lávky přes Ohři v Radonicích u Loun, která má znovu sloužit cyklistům a pěším. Výrazně tím vzroste komfort při jízdě v dosud problematických místech, například u Nechranic, Trnovan, Postoloprt nebo Loun.
V současné době probíhá výběrové řízení na projekční kanceláře, které připraví dokumentaci pro celkem dvaadvacet plánovaných úseků cyklostezky. Předmětem zakázky je jak samotné projektování, tak inženýrská činnost, autorský dozor i případná součinnost při výběru stavebních firem. Vyplývá to z dokumentace zveřejněné Ústeckým krajem. Ze zmíněných 22 úseků se hned šest týká Litoměřicka - například Terezína, okolí Doksan, Budyně nad Ohří či Křesína. Na Lounsku se cyklostezka nově objeví v okolí Želevic, Koštic, Volenic, Kystry, Počedělic, Obory nebo blízko Loun, kde povede podél Měleckého potoka. V Postoloprtech bude nový úsek procházet mezi Celnicí a Březnem pod plánovaným dálničním mostem na pravém břehu Ohře. V některých případech dostanou nový povrch i stávající polní cesty, což cyklistům umožní vyhnout se silničnímu provozu. Například mezi Oborou, Počedělicemi a Kystrou povede trasa okrajem polí a chmelnic.
Jedním z klíčových prvků rozvoje cyklostezky bude oprava lávky přes Ohři v Radonicích. Místo silniční objížďky přes Pátek a Stradonice bude možné nově jet pohodlně po druhém břehu řeky, přes Koštice. Ústecký kraj vypsal výběrové řízení na rekonstrukci mostu, který je důležitý zejména pro spojení mezi Radonicemi, okolními osadami a obcí Volenice. Nejbližší přemostění řeky se totiž nachází až před Křesínem, což představuje objížďku dlouhou čtrnáct kilometrů. Rekonstrukce lávky počítá s technickým zásahem, který co nejméně naruší stávající architektonický vzhled. Práce mají probíhat od letošního září až do června příštího roku. Podle zadávací dokumentace proběhne rekonstrukce stávající lávky a její statické zesílení pro zajištění bezpečnosti pěšího a cyklistického provozu v lokalitě mezi Radonicemi nad Ohří, přilehlými osadami a obcí Volenice. Lávka je z tohoto důvodu velmi významná, nejbližší překonání řeky Ohře v této oblasti je až před obcí Křesín a ob-jízdná trasa je čtrnáct kilometrů. ,,Zároveň bude lávka po zesílení umožňovat bezpečný přejezd cyklistů v rámci plánované národní cyklotrasy. Bez navrhovaných stavebních úprav by nebylo možné vést cyklotrasu po lávce. Jedná se o rekonstrukci stávající lávky přilnutím dodatečného předpětí co nejvíce ke spodnímu povrchu mostovky a tím je za-jištěno minimální narušení současného architektonického řešení,” uvádí dokumentace.
Lávka z roku 1984 byla kvůli havarijnímu stavu uzavřena už v roce 2017. Městys Peruc ji sice nechal částečně opravit, aby mohla opět sloužit pěším, ale větší zásah nebyl v silách městyse. Podle vedení obce, díky dohodě s krajem, se rekonstrukce ujme kraj v rámci rozvoje cyklostezky. Po opravě bude nadále sloužit jen pro pěší a cyklisty.
Na Žatecku kraj připravuje nový úsek cyklostezky Ohře u Trnovan, kde za-tím končí trasa vybudovaná městem. Cyklisté zde musejí jezdit po vytížené silnici mezi Žatcem a Louny, což by se mělo v blízké budoucnosti změnit. Na Nechranické přehradě je v plánu úsek podél přepadu a dále několik tras na jižním břehu - přes Vikletice, Vadkovice, Malé Krhovice, Poláky, Hořenice, Novou Vísku, Rokli a Želinu. Na této straně naváže nová cyklostezka na stávající úseky u Kadaně a Klášterce nad Ohří. Pokračovat má až proti proudu řeky směrem ke Klášterci a Lužnému u Perštejna, na hranici s Karlovarským krajem.
„Výběrové řízení na projektanty je v běhu. Jelikož se jedná o veřejnou zakázku rozdělenou na části, záleží na projekčních kancelářích, na kolik úseků podají nabídku. Každý z nich má specifický terén i délku, což ovlivňuje i termíny zpracování,“ vysvětlila krajská mluvčí Magdalena Fraňková. Stavební práce začnou podle toho, jak rychle bude vydáno stavební povolení a proběhne výběrové řízení. Hrubé od-hady naznačují, že výstavba by mohla začít kolem roku 2028. Kraj preferuje asfaltový povrch, ale jeho použití závisí na souhlase dotčených úřadů.
Celková délka cyklostezky Ohře je zhruba tři sta kilometrů - od bavorské obce Weissenstadt až po soutok s Labem. Z toho 250 kilometrů vede po českém území a 135 kilometrů prochází Ústeckým krajem. Trasa je v Česku značena číslem 6. V Karlovarském kraji je cyklostezka z velké části do-končena, v Ústeckém na mnoho úseků teprve čeká. (lus, tk)
Napsal(a): Lucie Steklá
Iša Barák hraje každou neděli při mši v kostele na varhany a doprovází zpěv chrámového sboru, když písně sami nacvičí (s varhaníkem mívají jen generálky). Video je z poutní mši 29. 6. 2025.
Přehrát videoPozvání Mirky Farkasové na Štědrý den 24. 12. 2024.
Přehrát video