Louny – Dvě výstavy, které zkoumají hranici mezi časem, hmotou a prostorem se otevřely v Galerii Benedikta Rejta Louny. ,,Děkujeme všem, kteří přišli na vernisáž a užili si s námi příjemný večer,“ uvedli zástupci galerie, kde jsou výstavy k vidění.
První výstavou je MALSTRÖM. Výstava mezinárodně uznávaného fotografa Ivana Pinkavy (1961) pro GBR klade důraz na tu část autorovy tvorby, kde absentuje figura. Znakové soustavy, se kterými tu pracuje, mají východisko v explikaci věcných stavů, jež odkazují k fenoménu pomíjivého času. A je to právě čas plný lidských stop, který lze vizualizovat pouze jako proces, jehož stopy a otisky nesou opotřebené předměty, vyžilé materiály, fragmenty rozpadlých a ztracených celků, mementa zastřená stínem a vložená do vratkých konstelací, plných intenzity němého svědectví a tichého vířivého neklidu. Hostem výstavy je slovenský sochař Ján Zelinka (1978), jehož tvorbu charakterizují práce se zvířecími korpusy, které také odkazují na uplývající čas, jenž lze vnímat v jeho plné rozporuplnosti: buď jako marnost a prázdnotu či jako výzvu k úvahám nad smysluplností naší dočasné přítomnosti v proměňujícím se, nestabilním a stále více zneklidňujícím světě. Název výstavy MALSTRÖM odkazuje na foto-grafické a sochařské analogie transformačního procesu, kterým na světě prochází každá lidská bytost. Kurátorem výstavy je Petr Vaňous.
V tematické výstavě NOIRS vstupuje Michal Škoda do tvůrčího dialogu s unikátním interiérem lounské galerie od architekta Emila Přikryla. Škoda zde umísťuje svá sochařská díla doslova dovnitř svébytného a geniálního architektonického prostoru, což pro něj představuje poctu a vrcholné naplnění několika z jeho tvůrčích i výstavních principů. Výstava je tak nejen poctou architektuře jako místu pro člověka, ale zejména této konkrétní architektuře jako místu pro umění. Michal Škoda zároveň v Galerii Benedikta Rejta slaví své výstavní jubileum, a to svou 70. samostatnou výstavu. Pro Škodovu tvorbu je charakteristický komplexní vztah k prostoru – permanentní dialog mezi autorem, prostorem a materiálem. V nejnovější vystavené kolekci černých objektů "Bez názvu" (2023–2025) pokračuje ve vizualizaci svých prožitků architektury, vztahů a atmosféry specifických míst. Monochromatické, redukované objekty, označované jako „abstraktní prostorové koláže“, introspektivně reagují na vnímání a vizuální priority autora, jsou však emotivně a narativně neutrální – čímž podporují autonomní a individuální projekci disponovaného diváka. Díla, realizovaná v černé hmotě s geometrickým tvaroslovím, vyzývají návštěvníky, aby uvažovali o formě jako takové, nezávislé na konkrétním kontextu. Název výstavy NOIRS je převzatým termínem. Kurátorkou je Silvia L. Čúzyová. (lus)
Napsal(a): Lucie Steklá
Iša Barák hraje každou neděli při mši v kostele na varhany a doprovází zpěv chrámového sboru, když písně sami nacvičí (s varhaníkem mívají jen generálky). Video je z poutní mši 29. 6. 2025.
Přehrát videoPozvání Mirky Farkasové na Štědrý den 24. 12. 2024.
Přehrát video