Region - Ústeckým krajem má vést plánovaná vysokorychlostní trať (VRT) na trase Praha – Ústí nad Labem – Drážďany (železniční spojení RS 4). Projekt je aktuálně ve fázi příprav a územního plánování, přičemž kraj se aktivně podílí na projednávání variant a dopadových studií. Zásady územního rozvoje Ústeckého kraje vymezily pro trať územní rezervu již v roce 2011. Nyní probíhá řešení detailů vedení trati v Ústí nad Labem a v jeho okolí, kde existuje několik variant, včetně varianty tunelového vedení. Zahájení stavby prvního úseku o délce 48,5 km se očekává v roce 2027. Celkové náklady na stavbu na českém území se odhadují na sto padesát miliard korun.
Stavba trati stále vyvolává napříč krajem rozpaky. Více informací o projektu poskytne Ústecký kraj. Na Krajském úřadě Ústeckého kraje se v minulých dnech uskutečnila koordinační schůzka k přípravě workshopu s panelovou diskuzí, který se bude věnovat dopadové studii pro území Podřipska v souvislosti s plánovaným železničním koridorem vysokorychlostní trati a novým terminálem v Roudnici nad Labem.
„Jak již bylo několikrát řečeno, Ústecký kraj podporuje zpracování dopadové studie s cílem stanovit rozsah a povahu potenciálních dopadů záměru VRT na území, ekonomiku, společnost, životní prostředí a případně i další oblasti. Předpokládáme, že zpracování studie zadá stát jako investor projektu VRT, ovšem ve spolupráci s místními aktéry – tedy s obcemi a krajem. Ti musí společně definovat, jaké otázky má studie řešit. A právě k tomu bude sloužit chystaný workshop, který proběhne na přelomu ledna a února,“ uvedl radní pro dopravu Tomáš Rieger.
Výsledná studie poskytne faktické podklady a komplexní hodnocení, které obcím poslouží při rozhodování, plánování a přijímání opatření k minimalizaci negativních a k maximalizaci pozitivních dopadů stavby i provozu vysokorychlostní trati.
Workshop je plánován na přelom ledna a února 2026, přičemž zástupci obcí budou o jeho konání včas informováni.
Vysokorychlostní trať spojí Prahu, Ústí nad Labem a německé Drážďany. V rámci kraje se uvažuje o terminálu Roudnice nad Labem a řeší se zapojení Ústí nad Labem, a to včetně možného nového hlavního nádraží. Vlaky by na této trati měly jezdit rychlostí až 320 km/h. V současné době probíhají práce na dopadových studiích a schvalování konkrétních variant vede-ní trati. Výstavba prvních úseků VRT v Česku by měla začít nejdříve v roce 2025 (mimo Ústecký kraj, konkrétně Běchovice - Poříčany), nicméně úseky v Ústeckém kraji jsou v ranější fázi příprav. ,,Trať má za cíl výrazně zkrátit cestovní časy. Například cesta Praha-Ústí nad Labem by měla trvat přibližně třicet minut a odlehčit stávající železniční síti, včetně přesunu nákladní dopravy,“ uvádí studie.
VRT se dotkne také okresu Louny. Jak vyplývá z plánovaného rozvoje sítě VRT, vznikne zde odbočka z hlavního koridoru Praha – Ústí nad Labem – Drážďany. Odbočka do Loun a Mostu z hlavního VRT koridoru (RS 4) se plánuje vybudování samostatné větve (označované jako VRT Poohří nebo RS 42), která zajistí rychlé spojení do regionálních center Louny a Most. ,,Odbočka zajistí výrazné zkrácení cestovní doby. Cílem tohoto projektu je zkrátit cestu z Loun do Prahy na přibližně čtyřicet minut, čímž se výrazně zlepší dopravní dostupnost regionu,“ říká studie. Správa železnic již před-stavila projekt zástupcům města Louny a s městem aktivně spolupracuje na přípravě a projednávání trasy. Studie se zabývají také modernizací a napojením stávajících regionálních tratí v okolí, například koridoru Louny–Žatec, na novou VRT. Tato větev by měla sloužit primárně pro osobní dopravu, ale zvažuje se i možnost smíšeného provozu (osobní a nákladní vlaky). Projekt je stále ve fázi studií a územního plánování, přičemž se hodnotí různé varianty vedení trati a umístění odbočky. (lus, krú)
Napsal(a): Lucie Steklá
Iša Barák hraje každou neděli při mši v kostele na varhany a doprovází zpěv chrámového sboru, když písně sami nacvičí (s varhaníkem mívají jen generálky). Video je z poutní mši 29. 6. 2025.
Přehrát videoPozvání Mirky Farkasové na Štědrý den 24. 12. 2024.
Přehrát video