Chlumčany, Louny - ,,Sedmička“ je zase o kousek delší v celém svém profilu. Zprovoznilo ji v pondělí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v 4,4 kilometru dlouhém úseku u Chlumčan. Práce za 1,2 miliardy korun bez DPH trvaly dva roky a čtyři měsíce. ,,Dostavbou této dálnice zlepšíme spojení na Německo a zkvalitníme tak doprav-ní obslužnost průmyslových zón. Doháníme tím další z dluhů, snažíme se důležitou infrastrukturu co nejrychleji dostavět. Míříme k tomu, aby celá dálnice D7, která propojí Prahu s Chomutovem, byla hotová do pěti let,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Ke slavnostnímu zprovoznění dálnice u Chlumčan za účasti zástupců provozovatele, investora, ministerstev a obcí, došlo v místě, kde se do dvou let chystá výstavba odpočívky. Velká parkoviště se stovkou míst pro osobní au-ta, kamiony a autobusy vybavená toaletami a sprchami mají vyrůst v obou směrech poblíž Smolnice v roce 2026.
Nový více než čtyřkilometrový úsek D7 u Chlumčan slouží z větší části řidičům již od loňského prosince. Jen u chlumčanského mlýna se zatím po dálnici jezdilo v jednom jízdním pásu, v půlkilometrovém úseku byl provoz svedený do dvou protisměrných pruhů. Součástí stavby je sedm mostů, nejdelší z nich měří 175 metrů.
Komplikace na D7 u Loun ale i přes otevření úseku a všech sjezdů nekončí. Na dálnici zůstane poslední omezení u Loun, v této chvíli směrem na Chomutov, a to kvůli výstavbě lávky mezi východním okrajem města a Cítoliby. ,,Rychlost je v tomto místě omezena ze 130 na 80 kilometrů v hodině, jezdí se jedním jízdním pruhem v každém směru dálnice.
D7 také zajistí dopravní obslužnost průmyslových zón u Mostu, Loun, Postoloprt a zóny Triangle, která je jednou z největších v Česku. Letos má ŘSD v plánu začít stavět všechny tři zbývající úseky D7 ve středních Čechách. Jde o sedmikilometrový úsek Kutrovice – Panenský Týnec, podobně dlouhou část dálnice mezi Knovízí a Slaným a úsek od mimoúrovňové křižovatky Slaný – západ do Kutrovic.
Z dálnice D7 zbývá dostavět dvacet čtyři kilometrů. Nejsložitější bude ú-sek u Postoloprt, kde se řeší ochrana před stoletou vodou i to, jak dálnice povede přes řeku Ohři. ,,Máme požádáno o vydání územního rozhodnutí a již běží územní řízení. Zároveň zpracováváme dokumentaci ke stavebnímu povolení,“ řekl Radek Mátl. Dálnice D7 mezi Prahou a Chomutovem bude dlouhá 83 kilometrů. Její první úseky vznikly v 60. a 70. letech minulého století v návaznosti na stavbu Nového letiště v Ruzyni.
Stavbu zahájila společnost Metrostav Infrastructure v únoru 2022, vyjde na zhruba 1,2 miliardy korun bez DPH. Většinu, 900 milionů korun, zaplatí Evropská unie prostřednictvím operačního programu doprava. Na úseku vyrostla osmdesátka stavebních objektů, nejnáročnější byla mostní estakáda u Chlumčan přes železniční trať, silnici a potok. „Stavba začala, když začala válka na Ukrajině. Dost ji to ovlivnilo. Potýkali jsme se s nedostatkem materiálu i jeho zvýšenou cenou," přiblížil předseda představenstva a ředitel Metrostav Infrastructure Zdeněk Ludvík. (lus, tk)
Napsal(a): Lucie Steklá
Pozvání Mirky Farkasové na Štědrý den 24. 12. 2024.
Přehrát videoZlatá neděle 22. 12. se nesla v Žatci ve znamení zpívání koled - v podloubí u Ramon café, tradice, za kterou stojí mj. ŽOK :-)
Přehrát video