Louny, Ústí nad Labem (lus, rf) Ústecký kraj vyzve vládu k zařazení dostavby dálnice D7 mezi Louny a Prahou mezi prioritní stavby ČR. Nedokončená trasa se na seznam nedostala, a bude tak potřebovat novou studii vlivu na životní prostředí, což její dokončení oddálí. Kraj také požaduje zvýšení kapacity komunikace, která propojuje celé severozápadní Čechy.
Žádají o zajištění priorit
„Zastupitelstvo Ústeckého kraje v souladu s prioritami definovanými a nezbytnými pro další rozvoj našeho regionu vyzývá Vládu ČR a Ministerstvo dopravy ČR k urychlenému zajištění následujících základních priorit v oblasti dopravní infrastruktury pro dořešení dlouhodobě nepříznivého stavu,“ uvedl Oldřich Bubeníček, hejtman kraje. Na seznamu je tak spolu s dokončením D7 také žádost o ucelené řešení páteřní komunikace Ústeckého kraje I/13, dokončení D8 v letošním roce, výstavba D6 a řešení dalších kritických úseků páteřních komunikací I. třídy. Materiál bude předložen do jednání krajského zastupitelstva v září 2016, přičemž by byl podkladem pro následné zaslání výzvy vládě a ministerstvu dopravy k neprodlenému řešení problémů.
D7 chtějí na seznam staveb
Studie, takzvaná EIA, je podmínkou pro čerpání evropských dotací. Evropská komise neuznává u staveb, které ještě nebyly zahájeny, dokumenty starší patnácti let. Česká vláda vyjednala výjimku pro deset úseků silnic, z nichž žádný není na D7. Krajští radní proto navrhli zařazení nedokončených úseků dálnice D7 mezi prioritní stavby ČR. „D7 jednoznačně patří mezi prioritní stavby státu a Ředitelství silnic a dálnic dělá konkrétní kroky v přípravě chybějících částí,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Drtivá většina úseků této komunikace nemá podle něj problém s takzvanou starou EIA, a nepotřebuje tedy výjimku od Evropské komise. „Pokud jde o obchvat Loun, potřebný posudek vlivu na životní prostředí je možné vyřídit tak, aby se zahájení výstavby nezbrzdilo. Seznam domluvený s EU řeší jiný typ staveb. Jsou na něm dálniční úseky, které už jsou těsně před zahájením, mají územní rozhodnutí a leží na páteřní transevropské síti. Obchvat Loun na D7 těmto kritériím neodpovídá a chybějící EIA u něj aktuálně není brzdou výstavby,“ doplnil mluvčí.
O výjimku žádal i Spolek D7
O výjimku žádal v polovině léta také starosta Loun Radovan Šabata, který oslovil přímo Evropskou komisi a jejího předsedu Jeana-Clauda Junckera. Jménem občanů Loun i jako představitel Spolku na dostavbu komunikace D7 v dopise žádal o udělení výjimky ohledně dostavby D7. Starosta se svým dopisem ale nepochodil. Na nový posudek vlivu na životní prostředí je podle Bruselu času dost.